Bankalararası Kart Merkezi CEO’su Soner Canko ile Pazar Sohbeti

Hepinize merhaba, bugün DigitalTalks Pazar Sohbetleri’nde Bankalararası Kart Merkezi CEO’su Soner Canko ile birlikteyiz.

Soner Bey merhaba, öncelikle pazar günü sohbet davetimi kabul ettiğiniz için teşekkür ederim. Bugün Türkiye’de her 100 TL’lik ödemenin 40 TL’si kredi kartı veya banka kartı ile yapılıyor. Bu oran ABD ve farklı Avrupa ülkelerinde nedir? Özellikle Kuzey Avrupa ülkelerinde bu oran çok daha yüksek değil mi? Türkiye’nin nakitsiz ödemeler toplumuna dönüşmesi için bireylere ve kurumlara (Kamu ve özel sektör, STK’lar vs.) hangi önemli görevler düşüyor?

“2023 Nakitsiz Ödemeler Toplumu” hedefimize ulaşmak için hızlı adımlarla ilerliyoruz. Vizyonumuz doğrultusunda takip ettiğimiz en önemli gösterge ise kartlı ödemelerin toplam hanehalkı harcamalarına oranı… 2005’te %17 olan kartlı ödemelerin toplam hanehalkı harcamalarına oranı, on yılda iki kattan daha fazla artarak bu yıl %40’a ulaştı. Elbette bu çok önemli bir mesafe. Ancak nakitsiz toplum yolunda büyük yol kat eden diğer ülkelerle kıyasladığımızda halen alacak yolumuz olduğunu söyleyebiliriz. Örneğin; İsveç, Belçika, Fransa, İngiltere gibi gelişmiş Avrupa ülkelerinde nakit kullanım oranları %10’un altında. Kartların çok yoğun kullanıldığı Güney Kore, Çin gibi Doğu Asya ülkelerinde ise her 3 TL alışverişin 2 TL’si kartlarla yapılıyor.

Ülkemizde de bu oranlara ulaşılması için bu ülkelerde ne gibi gelişmeler yaşandığını dikkatle incelemek gerekir. Örneğin Güney Kore, Kolombiya, Arjantin gibi ülkelerde kayıtdışı ekonomiyi önleme amacıyla KDV ve gelir vergisi gibi vergi teşvikleri uygulanıyor. Güney Kore ve Meksika’da kart kullanımını teşvik için çekilişle ödül dağıtımı bulunuyor. Avrupa ülkelerinde ise belirli tutarın üzerinde nakit kullanımı yasaklanmış durumda. Ayrıca nakit çekim işlemlerinde ücret alınıyor. Bu konuda belki de Danimarka’yı en uç noktada kabul edebiliriz. Çünkü Danimarka’da yakın gelecekte tüm ülkede nakit ödemelerin yasaklanmasını planlanıyor.

Soner CankoNakitsiz topluma ulaşma hedefimize doğru ilerlerken ülkemizde başta düzenleyiciler olmak üzere kamu kurumlarının desteği kritik rol oynuyor. Bu sayede hem kayıtlı ekonomi büyüyecek hem de vergi gelirleri artacaktır. Ayrıca mobil ve dijital ödeme sistemlerinin desteklenmesi veya teşvik edilmesi gerekiyor. Çünkü dünyada mobile doğru büyük bir dönüşüm yaşanıyor. Bu dönüşümde kartlı ödemelerin payı büyük. Bununla beraber farkındalık çalışmalarının da aynı kararlılık ve ciddi stratejiyle yürütülmesi gerekiyor. Biz BKM olarak bu noktada öncü rol üstleniyor, nakitsiz toplum hedefimiz doğrultusunda kullanıcıları bilinçlendirme çalışmalarımızı ve kartın kullanılacağı tüm platformları geliştirmeyi ve desteklemeyi sürdürüyoruz. Nisan 2016’da hayata geçireceğimiz ve bu hafta basın toplantımızla duyurduğumuz ulusal ödeme sistemimiz TROY ile de %100 nakitsiz ödemeler toplumu hedefimiz çerçevesinde %60’lık nakit ödemeleri eritmeyi hedefliyoruz. TROY ile bireylere, sektöre ve Türkiye’ye tasarruf sağlayacağız.

2012’de lanse ettiğiniz BKM Express’i, BKM’nin göz bebeği olarak görebilir miyiz? BKM Express’e yaptığınız yatırımlardan ışığında hangi noktaya vardınız? BKM Express’e kısa ve orta vadede ne gibi fonksiyonlar eklenecek?

BKM Express adeta bebeğimiz… Bu bebek artık kendi ayakları üzerinde durmaya başladı. BKM Express’in lansmanının yapıldığı 2012’den bugüne; tanıtım projeleri ve çeşitli kampanyalar düzenleyerek bebeğimize yürümeyi öğrettik, hatta koşuyoruz. 1 milyona kullanıcıya ve 950 üye işyerine ulaştık ve hızla ilerliyoruz. Bu süreçte “internetten alışveriş” konusunda farkındalık yaratmaya çalıştık; “İnternetten Aldım” motto’sunu dilimize pelesenk ettik. Amacımız; son kullanıcının alışveriş alışkanlığını sanal ortama taşırken kolay ve hızlı bir ödeme tecrübesi yaratmak ve bunu da en güvenli şekilde gerçekleştirmekti. Bu doğrultuda da geçen sürede 1 milyon işlemin gerçekleşmesi kullanıcılarımız tarafından kabul gördüğümüzün ve tercih edildiğimizin göstergesi. Oluşturduğumuz BKM Express ekosistemini gün gün takip ediyor, yaşattığımız ödeme deneyimini her zaman üst seviyede tutmak için tüm iş ortaklarımızla birlikte çalışıyoruz.

BKM Express’in giderek büyüdüğü bu züre zarfında “Güvenli ödeme hizmetinin” yanı sıra “kişiden kişiye 7/24 para transferi” özelliğini de yayına aldık. Bu sayede hafta içi, hafta sonu, mesai saati, gece yarısı fark etmeden, herhangi bir süreye bağlı kalmadan bir başkasına para gönderebilmek mümkün oldu.

Online dünyada gösterdiğimiz bu başarıyı bazı test uygulamalarla birlikte offline dünyaya yansıtmaya çalışıyoruz. Dünyadaki teknolojik gelişmeleri takip ederek, Türkiye’deki ihtiyaçlar doğrultusunda, kullanıcıların alışveriş davranışlarını değerlendirerek olası modeller geliştirmeye çalışıyoruz. Bu çalışmaların bazılarını zaten hali hazırda tanıtmıştık. Örneğin Total ile yaptığımız çalışmada kullanıcıların araçlarından çıkmadan akaryakıt ödemesi yapmalarını sağladık. Olivias Pizza’da ve Vakko’da QR kod kullanımını yüz yüze ödemelerde mümkün kılarak alışverişe farklı bir boyut kazandırdık. Yakın zamanda bu deneyimi farklı sektörlerde de uygulamaya alacağız.

BKM olarak temel prensibimiz ödemenin olduğu her yerde var olarak ödemeyi görünmez kılacak çalışmalara imza atmak. Vizyonumuzda bunu “Nakitsiz ödemelerde geleceğin deneyimini yaşatmak” ifadesiyle tanımlıyoruz.

BKM Express ile fiziksel dünyada mobil telefonlarımızla ne zaman daha fazla ödeme yapmaya başlayacağız? Vakko ve Total ile iş birliğiniz nasıl gidiyor? Bu kapsamda offline üye iş yeri sayısı ne zaman artacak? Örneğin bir kahve zincirini, bir restoran zincirini, bir gıda perakendecisi zincirini yakında görecek miyiz?

Vakko ve Total ile yaptığımız iş birlikleri birer pilot çalışma olarak kabul edilebilir. İş birliğimiz dahilinde her iki firmayla uyum içinde çalışıyoruz. Teknolojik altyapımız kusursuz şekilde işliyor ve şu an çalışmamız istediğimiz gibi gidiyor. Bu bağlamda iş birliğimizin uyum içinde devam edeceğini söyleyebilirim.

Tabii oluşturmaya çalıştığımız bu deneyimi gelecekte farklı sektörlerde de göreceğiz. Kahve zincirleri, restoran zincirleri, gıda perakendecileri ve daha birçok sektör hedefimizde; görüşmelerimiz ve çalışmalarımız halen devam ediyor. Hatta bu deneyimi bir adım öteye taşıyarak sivil toplum örgütleriyle ve sosyal medyadan satış yapan girişimcilerle de bağlantıya geçtik. Çok yakın bir gelecekte STK’lara yapılacak bağışlar ve düzenli ödemeler ve sosyal medyadan yapılacak alışverişlerin ödemeleri BKM Express ile gerçekleştirilebilecek. Ödemenin olduğu her yerde var olmak için tüm enerjimizle, her sektör ve kurumla iş birliği içinde olmaya çalışıyoruz.

Bu konuda dikkate aldığımız en önemli kriter ise müşterinin ihtiyacını ortaya çıkarmak ve o ihtiyacı karşılamak. Bu yüzden üye iş yerlerimizle düzenli toplantılar ve beyin fırtınaları gerçekleştirerek, kullanıcıların ödeme anını daha da iyileştirmek için neler yapabileceğimizi tartışıyoruz. Elde ettiğimiz veriler ışığında ise ihtiyaçları tespit ederek zamana ve ihtiyaca uygun, en doğru çözümleri geliştiriyoruz.

Türkiye online alışverişlerini hızla mobil platformlara taşıyor. Bu da BKM Express ile fiziksel dünyada mobil cihazlarla giderek daha fazla ödeme yapılmasına yardımcı oluyor. Dünyada e-ticaret içinde mobil ticaretin payı hızla artarken, Türkiye, mobil üzerinden en çok alışveriş yapılan ülkeler arasında 3. sırada; Türkiye’de, mobil internet penetrasyon oranı yüzde 41. Ülkemizde elektronik ticaret içinde mobil ticaretin payı geçtiğimiz yıl yüzde 17 düzeyindeydi, 2015’in ilk çeyrek verilerine göre ise yüzde 40’a ulaştı. Mayıs ayında gerçekleştirdiğimiz BKM Express kampanyamızı bu konuya odaklayarak “Mobil Alışveriş Günleri” kampanyasını düzenledik. Ortaya çıkan ilginç veriler BKM Express’in ne denli fonksiyonel ve güçlü bir yapı olduğunu ve ne kadar büyük bir potansiyele hizmet ettiğini gösteriyor.

Bu kampanya süresince BKM Express kullanıcılarına, 1-31 Mayıs arasında mobil cihazlardan BKM Express ile yaptıkları 50 TL ve üzeri alışverişlerin 20 TL’si geri ödendi. BKM Express üzerinden yapılan ödemelere göre; Mayıs 2015’te mobil ticaretin e-ticaret içindeki payı yüzde 56’ya yükseldi! Bu gelişme, BKM Express’in ödeme sistemlerinde sunduğu kolaylık sayesinde mobil ticaret hacmindeki gelişimi nasıl desteklediğinin en önemli göstergelerinden biri. BKM Express verilerine dayanarak mobilin e-ticaret hacmindeki oranının iki yıl içinde iki misline kadar çıkacağını tahmin ediyoruz.

E-ticaretin mobil cihazlara kaydığı bir dünyada tek tuşla ödemenin öneminin artacağı bir gerçek. BKM Express şu an benzer bir hizmetini sadece BiTaksi’de sunuyor. Bu hizmeti başka iş yerlerinde de kullanabilecek miyiz?

BKM Express şu anda oldukça kolay kullanılan bir teknolojiye sahip. Bir dijital cüzdan uygulaması olarak tek tuşla ödeme deneyimini kullanıcılara sunuyor. Bu ayrıcalığı kısa bir süre sonra daha da yaygınlaştırarak olağan hale getirmeyi amaçlıyoruz. Bu kolaylığı müşterilerine sunmak isteyen tüm iş yerleri söz konusu teknolojiden rahatlıkla yararlanabilir.

Elbette BKM olarak biz de farklı uygulamalarla iş birliklerine giderek ödeme sistemlerinde hayatı kolaylaştırmaya devam edeceğiz. Bu bağlamda çalışmalarımız ve görüşmelerimiz devam ediyor.

Soner Bey verdiğiniz değerli bilgiler için çok teşekkür ederim. İyi pazarlar dilerim.

Ben de sana ve tüm DigitalTalks okuyucularına iyi pazarlar dilerim.

Etiketler