Hopi Genel Müdürü Onur Erbay ile Pazar Sohbeti

Hepinize merhaba, bugün DigitalTalks Pazar Sohbetleri’nde Hopi Genel Müdürü Onur Erbay ile birlikteyiz.

Onur merhaba, öncelikle iyi pazarlar dilerim. Röportaj davetimi kabul ettiğin için teşekkür ederim. Hopi’yi eminim birçok okurumuz tanıyor ama Hopi’yi kısaca açıklamak istersen neler dersin?

İyi pazarlar dilerim öncelikle. Hopi’nin alışverişte tüm kuralları değiştiren bir uygulama olduğunu söyleyebiliriz. Bu kadar güçlü bir ifade kullanmamızın birçok nedeni var. Hopi’nin alışverişte “Orantısız Kazanç” vaadi ve kişiselleştirilmiş bir deneyim sunması bu nedenlerin başında geliyor.

Hopi, kullanıcılarına üye markalardan yaptıkları alışverişlerde “Paracık” adı verilen ödül puanları kazandıran ve “Paracık”ların yine üye markalardan yapılan alışverişlerde 2, 3, 5, hatta 10 kat değerli harcanmasını sağlayan mobil bir sadakat ve alışveriş platformu. İşte bu noktada “Orantısız kazanç” kavramı devreye giriyor.

Örneğin “100 TL alışverişte %10 Paracık kazan” teklif eden bir kampanyadan 10 TL değerinde 10 Paracık kazandınız, bu Paracıkları farklı bir markanın “Paracık’larınız 5 kat değerli” kampanyasında 50 TL değerinde kullanılabiliyorsunuz. Bugüne kadar perakende sektöründe sunulan kampanyalarda büyük alışverişin küçük hediyesi ya da ödülü oluyordu ama Paracık ile artık küçük alışverişlerden büyük ödüller kazanılabiliyor. Yine örnek vermek gerekirse eskiden çanta alana cüzdan hediye edilirdi, Hopi ile cüzdan alışverişinizden kazanacağınız Paracık’larla çanta alabilirsiniz.

İkinci önemli özellik ise Hopi’nin kişiselleştirilmiş bir alışveriş deneyimi sunması. Hopi’nin ilk reklam kampanyasında vurguladığımız ve jingle ile de dillere dolanan “herkesin var bir Hopi’si” kavramı tamamen gerçeği yansıtıyor. Hopi’nin arkasında ciddi bir big data ve CRM altyapısı var. Hopi, herkesin yararlanabildiği kitlesel kampanyaların yanı sıra müşterilerin tercih, beklenti ve alışkanlıklarını anlayıp, kişiselleştirilmiş kampanya ve teklifler de sunuyor. Örneğin çocuğu olan bir Hopi kullanıcısı bebek giyimi ile ilgili kampanyaları görürken çocuğu olmayan bir Hopi’li bunları görmüyor. Hopi, kullanıcılarına kişiye özel bir alışveriş asistanı olarak hizmet verirken farklı sektörlerden markaların kampanyalarının da doğru müşteriye ulaşmasını sağlıyor. Hopi’nin en önemli özelliği alışveriş alışkanlıklarını sürekli analiz etmesi ve kullanıcısını tanıdıkça kendini geliştirmesi.

Nisan ayında lanse ettiğiniz Hopi’de çalışmalarınız nasıl gidiyor? Hedeflediğiniz gibi mi yürüyor? Paylaşmak istediğin önemli metrikler var mı?

Belirttiğin gibi Hopi’yi Nisan ayında kullanıma sunduk, o günden bu yana da çok önemli başarılar yakaladık. Hopi, ilk 2 haftada 1 milyon kişi tarafından indirilerek bir rekora imza attı. Dünyada 1 milyon indirilme sayısına en kısa sürede ulaşan uygulamalar arasına adını yazdırdı. Ağustos sonu itibariyle Hopi’nin indirilme sayısı 3 milyona, üye sayısı 2,5 milyona yaklaştı. Yıl sonuna kadar 4 milyon, birinci yılımızda, yani Nisan 2016’da 5 milyon üyeye ulaşmayı hedefliyoruz.

Şu ana kadar Hopi ile yapılan alışverişlerin hacmi 600 milyon TL’ye yaklaştı. Daha önce de söylediğim gibi Hopi “Orantısız Kazanç” vadediyor. Hopi’liler, bugüne kadar alışverişlerinde toplam 30 milyon Paracık kazandılar ve bu Paracık’ları ortalama 3’e katlayıp 90 milyon TL olarak harcadılar. Hopi hem kullanıcılarına hem de üye markalarına kazanç sağlıyor. Öyle ki şu ana kadar üye markalarına ortalama yüzde 20 trafik artışı, yüzde 30 ciro artışı sağladı.

Şu an kaç kişi Hopi’yi en az bir kez kullandı?

Genel rakamlara baktığımızda Hopi’yi telefonuna indirenlerin yarısından fazlasının en az bir kez Hopi ile alışveriş yaptığını söyleyebiliriz. Bununla birlikte rakamlar her gün ortalama 100.000 kişinin Hopi’yi kurcalamadan alışverişe çıkmadığını gösteriyor.  Hopi kısa sürede insanların alışveriş alışkanlıklarına dâhil oldu. Hedefimiz, alışveriş denince akla Hopi’nin gelmesi.

Kaç işyeri ile çalışmaya başladınız? Farklı kulvarlardan, önemli perakendecileri de eklenecek mi? Neler paylaşmak istersin bizlerle?

Hopi ekosisteminde şu anda 35 marka var. Üye marka ağımız, hazır giyimden ayakkabıya, otel rezervasyonundan araç kiralamaya, online kitap alışverişinden online hazır giyim alışverişine çok geniş bir yelpazede faaliyet gösteriyor.

Bu markaların bazıları hali hazırda kampanyalarını sunarken, bazıları da kısa süre içinde teknolojik entegrasyonunu sağlayarak devreye girecek. Örneğin Vialand’i üye markalarımız arasına katarak eğlence sektöründe de Paracık kazandırmaya ve katlamaya başladık. Çok yakında gıda, akaryakıt, yeme içme, mücevherat, mobilya gibi sektörlerden Türkiye’nin lider markaları Hopi üyeleri arasına katılacak. Üye marka sayısının yılsonuna kadar 50 – 55 olmasını planlıyoruz. 2016’da ise üye markalar yüzlü sayılara ulaşacak.

Hopi’yle 360 derece ihtiyaca hizmet vermek istiyoruz. Yani sadece giyim alışverişlerinde değil hayatın her anında ihtiyaç duyacakları her alanda müşterilerimize akıllı ve avantajlı bir alışveriş deneyimi yaşatmak istiyoruz. Üye markalarda bir sınırımız olmayacak, herkesin alışveriş deneyimini zenginleştirecek markalarla çalışacağız.

Bildiğim kadarı ile Hopi 2015 yılı içinde tam anlamı ile bir cüzdana dönüşecek. Yani ben Hopi’ye kredi kartımı veya banka kartımı da tanımlayabileceğim ve anlaşmalı mağazalarda kartımı cüzdanımdan çıkarmadan ödememi gerçekleştirebileceğim… Bu konuda yorumların nedir? Bu arada arka tarafta çalışan POS’lar, işyerlerinin kendi POS’u olacak değil mi? Cüzdan altyapısı için anlaştığınız bir kurum var mı? BKM, MasterCard vb. Yoksa şu an bunu açıklamak için erken mi?

HopiBu soruya yanıt vermeden önce biraz Türkiye’nin ödeme alışkanlıklarından bahsetmek istiyorum. BKM verilerine göre şu anda ödemelerin yüzde 37’si kart ile yüzde 63’ü nakit olarak yapılıyor. Bununla birlikte akıllı telefon kullanımları da giderek artış gösteriyor. İnsanlar artık telefonsuz yaşamıyor. Hatta öyle ki yapılan araştırmalar telefonlarını unutanların yüzde 80’inin, cüzdanını unutanların ise sadece yüzde 20’sinin eve döndüğünü gösteriyor.

Biz zaman zaman mağazalarımızdaki kasaları gözlemliyoruz. İnsanlar cüzdanlarını ararken bile telefonlarını elinden bırakmıyor. Biz de insanlara bu rahatlığı sağlamayı istiyoruz. Hopi’ye mobil ödemeyi entegre ettiğimizde aslında tüm ödeme sürecini uygulama içinde tamamlayacağız. Hopi’siyle en iyi kampanyayı bulan müşterimiz ödemeyi de cüzdanına ihtiyaç duymadan Hopi’siyle tamamlayabilecek.

Türkiye’de şu anda mobil ödeme rakamları düşük ancak hızla artacağına inanıyoruz. Önümüzdeki dönemde insanlar ellerini cüzdanlarına attıklarında ne hissediyorlarsa, Hopi sayesinde telefonlarını ellerine aldıklarında aynı şeyi hissedecekler. Bu sebeple müşterilerimizin Hopi kampanyalarından faydalanmanın yanı sıra ödemelerini de QR kodlarını okutarak yapmaları için mobil ödeme servisi üzerinde çalışmaya başladık. 2015 yılı içinde Hopi’ye mobil cüzdan özelliklerini eklemeye başlayacağız. Müşteriler kredi ve banka kartlarını Hopi uygulaması üzerinden akıllı telefonlarına ekleyebilecekler. Anlaşmalı mağaza ve e-ticaret sitelerinde Hopi’lerini kullanarak kayıtlı kartları ile ödeme yapabilecekler. Üstelik aynı anda Paracık kazanmaya ve katlamaya da devam edecekler.

Altyapı konusunda şu anda çalışmalarımız devam ediyor; çeşitli alternatifler üzerinde çalışıyoruz. Bu konuda değişen regulasyonları da takip ederek çalışmalarımızı şekillendiriyoruz.

2016 ve 2017 planlarınızda neler var? Bu konuda şimdiden konulmuş hedefler var mı? 

Daha önce söylediğim gibi Hopi ile ilgili hedeflerimiz çok büyük. Hopi sürekli gelişecek ve kullanıcısını tanıdıkça kendini geliştirecek. Öncelikle Hopi’nin daha da akıllanması ve fonksiyonlarının gelişmesi için teknoloji yatırımlarımız ve bu alanda çalışmalarımız devam edecek. Mobil ödeme, beaconlar sayesinde mağaza içinde anında kampanya teklifleri gibi geliştirmelere sürekli yenileri eklenecek. Bir taraftan da üye marka ağımızı genişletmeye devam edeceğiz.

Şu an Hopi ekibi eminim büyümüştür. Kaç kişilik bir aile oldunuz? Şu an boş pozisyonlarını var mı? Buradan okuyucularımızla da paylaşmış olalım?

Evet, Hopi gibi ekibimiz de büyüyor. Şu anda yaklaşık 50 kişilik genç ve dinamik bir ekip ile çalışıyoruz. Hopi’ye yeni markalar eklendikçe, Hopi’nin ekosistemi büyüdükçe bizim ekibimiz de genişleyecek.

Şimdiye kadar birçok önemli şirkette; Koç Grubu Şirketleri, Rocket Internet, McKinsey, eBay gibi; önemli görevlerde bulunmuş genç bir genel müdür olarak üniversitede okuyan arkadaşlarımıza ve kariyerinin başında olan kişilere ne tavsiye edersin?

Eskiden özellikle Türkiye’nin önde gelen üniversitelerinde okuyan gençler uluslararası şirketlerde çalışmayı hayal eder ve gelecek planlarını bu hedef etrafında şekillendirirlerdi. Son dönemde bu eğilim yerini kendi şirketini kurma, girişimci olma hedefine bıraktı. Son dönemde başarılarıyla adından söz ettiren girişimcilerin bu eğilimin yaygınlaşmasında etkisi büyük.

Bu cesur yaklaşım değerli olmakla birlikte hangi motivasyonla hareket edildiği başarıya giden yolda çok önemli bir unsur. Genç arkadaşlarımız girişimci olmayı hayal ederken kendilerine bir amaç da edinmeliler. İlk hedef maddi kazanç değil, kullanıcı için, toplum için fayda, değer yaratmak olmalı diye düşünüyorum. Bu hedefe ulaşıldığın da başarı da beraberinde gelir. Önemli olan yapılan işe bir ruh katmak. Bunun için de gençlerin kendini geliştirmeye vakit ayırması gerekiyor.

Benim önerim okuyabildikleri kadar okumaları; sosyal medya, Flipboard gibi araçlarla her konuda uzmanlara, bilgiye ulaşmak mümkün. DigitalTalks gibi organizasyonlar, iş insanlarının yazdıkları; deneyimlerini paylaştıkları kitaplar takip edilmeli.

Kariyerler ilerledikçe organizasyon ve paydaş yönetimi çok daha önemli hale geliyor. Organizasyonlarda genç yaşlarda liderlik rolleri almak her zaman mümkün olmuyor ama işte veya iş dışında liderlik ve organizasyon tecrübelerini kazanacak fırsatları proaktif olarak oluşturmalarını öneririm. Bu konularda tecrübeden daha önemli bir araç yok, ne kadar erken tecrübe edilirse o kadar yararlı olacaktır.

Verdiğin değerli bilgiler için çok teşekkür ederim. Çalışmalarınızda sana ve tüm ekibinize başarılar dilerim. Bu arada buradan okuyucularımızla paylaşalım, bir aksilik olmazsa seni DigitalTalks Sonbahar15‘te ağırlayacağız. Orada da eminim katılıcımlarınızın sana farklı soruları olacaktır… İyi pazarlar dilerim.

Ben teşekkürler ederim Ozan. Görüşmek üzere. Herkese iyi pazarlar dilerim.

Etiketler