Tmob Kurucusu ve CEO’su Rudi Dökmecioğlu ile Pazar Sohbeti

Hepinize merhaba, bugün DigitalTalks Pazar Sohbetleri’nde Tmob Kurucusu ve CEO’su Rudi Dökmecioğlu ile birlikteyiz.

Rudi merhaba; pazar günü davetimi kabul ettiğin için öncelikle teşekkür ederim. Bize tmob’un tarihçesinden kısaca bahseder misin? Nasıl bir vizyon ile kaç kişilik bir ekiple yola çıktınız?  Şu an kaç kişilik bir ekip var tmob’da? Müşterilerinize ne gibi hizmetler sunuyorsunuz? En çok hangi sektörlere hizmet veriyorsunuz? Kısaca bilgi verebilir misin?

Merhaba Ozan, keyifli bir sohbet olacağını umuyorum. Davetin için ben teşekkür ederim. Tmob’un temelleri 2009 yılına dayanıyor. O günlerde mobilin kısa sürede kullanıcılara ulaşmak için öncelikli bir kanal olacağını öngörerek bu alana yatırım yapmaya karar verdim. Sektör olgunlaştıkça mobilin gücünü anlatmaktan çok tmob olarak bizim mobil teknolojiye kattığımız değeri anlatmaya başladık ki bu bizim için oldukça sevindiriciydi. Büyüyen ve dinamik 100 + kişilik bir ekiple hızla değişen talep ve teknolojilere uygun teknolojiler geliştirmeye devam ediyoruz. Teknoloji gelişirken buna paralel olarak talepler de değişiyor. Talepleri karşılamak için teknolojimizi geliştiriyor, potansiyel partnerlerimize sadece bir mobil uygulamayı değil, mobil teknolojinin tüm imkanlarını sunuyoruz. Bunu da yaptığımız AR-GE çalışmaları ve inovatif projelerimizle destekliyoruz tabii.

Mesela farklı ölçeklerdeki girişimlerin değişen ihtiyaçlarına cevap vermek için Magma’yı geliştirdik. Tamamen özelleştirilebilen fonksiyon seti ve tasarım opsiyonlarıyla mobil ticarete geçiş sürecini ciddi şekilde geliştiren ve mobilin tüm imkanlarını kullanmaya izin veren bir ürün. Şu anda baktığımızda sektörde oldukça tekil olarak pozisyonlanan Magma m-ticaretin kapılarını sonuna kadar açıyor.

Sektörel olarak baktığımızda şu anda m-ticaret, finansal servisler, mobil ödeme sistemleri alanlarına odaklandığımızı söyleyebilirim.

2015’te lanse ettiğiniz t-appz servisinden bahsedebilir misin? Bildiğim kadarı ile bu servis ile yurtdışını da hedefliyorsunuz. Beklediğiniz gibi mi gidiyor işler? Bilgi verebilir misin?

Kurulduğumuz günden itibaren büyük firmalarla çalıştıktan sonra sektörde küçük ve orta ölçekli işletmelerin mobil ihtiyaçlarına cevap verebilecek bir hizmetin eksikliğini hissettik. Kullanıcı deneyimi noktasında tecrübemizi ve mobil uygulamalara olan inancımızı birleştirerek küçük-orta ölçekli firmalar için daha düşük bütçeli bir ürüne dönüştürdük. t-appz özelleştirilebilen şablonlar üzerinden farklı altyapılardaki e-ticaret sitelerini hızlı entegrasyon ve geniş fonksiyon setiyle mobile taşıyan bir platform. Günümüzde hem globalde hem de Türkiye’de mobilin payı giderek artarken, tmob olarak biz de küçük ve orta ölçekli firmalara bu imkanların kapılarını açmak ve mobil ekosistemi canlandırmak için t-appz’i geliştirdik.

T-appz aktif olarak en büyük 32 e-ticaret servis sağlayıcısıyla iş ortaklığı kurarak dünyanın dört bir yanındaki t-appz partnerlerimizin sayısını da arttırmaya devam ediyoruz. Ürünün değerini şimdi Türk müşterilerimiz de anlamış durumda ürüne ilk etapta inanan ve alan e-ticaretçiler mobilde hızla büyümeye ve cirolarını büyütmeye başladılar. Örneğin, Evidea bu ürünü denemeye başladıktan 8 gün sonra, 4 platformda mobil uygulamalarını hayal gibi bir sürede yayına aldı. T-appz’i Türkiye’de özellikle daha önce mobil ticaret uygulaması yaptırmaya çalışmış veya kendi içinde yazmaya çalışmış ve bu sürecin zorluklarını tecrübe etmiş olan firmalar tercih etmeye başladı. Bununla beraber ürünü ilk etapta kendilerine rakip gibi gören yerli e-ticaret platform sağlayıcıları da globalde oldugu gibi bizlerin kapısını çalıp bu hizmeti kendi e-ticaret müşterilerine sunma talebinde bulunuyorlar.

Eminim şimdiye kadar yüzlerce şirketle, üst düzey seviyede görüşme yapmışsındır. Türkiye’de büyük ve orta boy şirketlerin mobile bakış açısını nasıl görüyorsun? Sağlıklı görmediğin noktalar nedir? Bizimle neler paylaşmak istersin?

Türkiye özelinde baktığımızda karşımıza çıkan tabloda mobili zaten doğru anlaşılmaya başlanmış bir alan olarak görüyoruz. Öncelikler ve önem sırası belli olsa da daha önce bu süreçlerden geçmemiş olan veya süreci tamamlamamış olan firmalarda beklentiler ve süre konusunda aynı noktaya gelmemiz için daha detaylı ve örnekleyici görüşmeler yapmamız gerekebiliyor. Mobil teknolojiye verdiğimiz değeri tekrar vurgulayarak bu aşamalarda her türlü destek ve bilgi paylaşımından keyif aldığımızı söylemem gerek.

Türk halkının mobil ile olan ilişkisini nasıl görüyorsun? Eminim bu konuda elinizde değerli veriler vardır. Hep kısıtlı sayıda uygulamaları; Facebook, Instagram, Twitter gibi, mı kullanıyoruz telefonlarımızda? Yoksa bu konuda umut verici veriler ve gelişmeler var mı? Tabi bu noktada farklı yaş gruplarının eminim davranışları farklılık gösteriyordur. Bizimle neler paylaşabilirsin?

Geçtiğimiz yılın ortasında Türkiye’deki toplam 3G abonesi 50 milyonu buldu. Bu süreçte de mobil internet kullanımı artışının %179 gibi bir oranda arttığına tanık olduk. Tüm bunları göz önünde bulundurduğumuzda Türkiye’nin mobil büyüme sürecinde olduğu aşikar. Alışkanlıklara baktığımızda sosyal mecraların günlük kullanımdaki payı yüksek olmakla birlikte özellikle alışveriş ve bankacılık hizmetlerinde de kayda değer bir artış gözlemiyoruz.

Sosyal mecraların günlük mobil kullanımındaki payı yüksek olsa da kullanıcılar artık fazlasını bekledikleri ve fazlasına açık oldukları bir fazdalar. Biz mobilin özellikle satın alma alışkanlıklarını değiştirecek yeniliklere açık olduğuna inanıyor ve stratejimizi bu doğrultuda oluşturuyoruz.

Şirket içinde ekip dağılımı genel anlamda nasıl? Bulmakta zorluk çektiğiniz pozisyonlar genellikle neler oluyor? Bu çerçevde şu an üniversitede okuyan genç arkadaşlarımıza ne tavsiye edersin? Hangi alanlara odaklansınlar?

Sektör gibi ekibimiz de çok dinamik. Tmob’un %70’inden fazlasını mobil teknoloji geliştiren, test eden ve tasarlayan arkadaşlarımızın oluştuğunu düşünürsek özellikle bu alanda yetkin adaylar için kariyer imkanlarımız her zaman var. Teknolojiyi takip eden değil teknolojiyle birlikte gelişen bir kuşakla haşır neşir olmanın en büyük avantajı açık fikirli ve meraklı yapılarını kariyerleriyle birleştirme hevesleri bence. Biz tmob’da bu enerjiyi seviyoruz. Genç arkadaşlara tavsiyem kariyerlerinin ilk yıllarını tmob veya tmob benzeri global pazarda büyük hedefleri olan dinamik firmalarda geçirmeleridir.

Rudi verdiğin değerli bilgiler için teşekkür ederim. İlerleyen dönemde tekrar haberleşmek üzere. İyi pazarlar diliyorum.

Benim için zevkti. Sana ve tüm DigitalTalks okuyuclarına iyi pazarlar dilerim. Teşekkürler.

Etiketler