
2012 yılında İngiletere’de hizmet vermeye başlayan, Wikipedia kurucusu Jimmy Wales’in başkanı olduğu TPO (The People’s Operator) Amerika’da hizmet vermeye başladı.
TPO’yu (The People’s Operator) diğer mobil operatörlerden ayıran en büyük farkı ise kullanıcı fatura tutarının yüzde 10’unu otomatik olarak hayır kuruluşlarına bağışlıyor olması. Hangi hayır kuruluşuna bağış yapılacağını ise kullanıcı belirleyebiliyor.
TPO, Sprint tarafından altyapısal olarak desteklenen bir mobil network operatörü ve TPO’nun ABD’deki operasyonları da İngiltere’deki aynı modele dayanıyor. TPO, kullanıcıların faturalarını hayır kurumlarına bağışlamanın yanı sıra yıllık karının yüzde 25’ini de hayır kurumlarına aktaracak.
Tabii ki şirketin bağışta bulunacak olması akıllara fiyat tarifelerinin de pahalı olabileceği ihtimalini akıllara getirmiyor değil. Ancak TPO’nun fiyat stratejisi ele alındığında aslında rakipleriyle benzer fiyatlar sunduğu görülüyor.
250 dakika konuşma ve 250 SMS paketli ön ödemli kartların fiyatı 9 dolarken, en pahalı ön ödemeli paketi sınırsız konuşma + SMS ile 11 GB’lık internet paketi sunuyor ve 89 dolar. Bunun yanı sıra aylık paketlerde ise sınırsız konuşma + SMS ve 2 GB internet paketi 32 dolarken, en pahalı aylık paket, sınırsız konuşma + SMS ve 13 GB internet paketi 86 dolar olarak fiyatlandırılmış.
Peki, rakipleriyle aynı fiyatlara sahipken, firma yüzde 10’luk payı nasıl bağışlayacak? Bu soruya da Wales şu şekilde yanıt veriyor: “Diğer mobil operatörlerin yaptığı gibi yoğun bir şekilde reklam çalışmaları yapmıyoruz. Bizim bağışlamayı düşündüğümüz yüzde 10’luk kısmın çok daha fazlasını bu şirketler reklamlara harcıyor. Şu an onlarla çalışmak yerine, bizim operatörümüze geçtiğinizde verdiğiniz parayı daha yararlı amaçlar için kullanabiliriz. Bizim sizden tek istediğimiz, değer verdiğiniz şeyler uğrunda para toplamak için başka insanları da buraya davet etmeniz.”
Başka insanları TPO’ya çekebilmek için Wales, reklam barındırmayan yeni bir sosyal medya platformunu da duyurdu. Şu an beta sürecinde olan sosyal ağa TPO.com adresinden ulaşabilirsiniz.
Herkesin, istediği bir amaç uğruna para toplayabileceği ve başkalarını davet edebileceği açık bir platform olan bu mecraya üye olmak için TPO müşterisi olmak zorunda değilsiniz. Fakat başka kullanıcıları TPO kullanmaya davet edebiliyorsunuz.
Diğer sosyal ağlarda olduğu gibi kullanıcılar burada fotoğraf paylaşıp, arkadaşlarıyla konuşabilecekler ve farklı kişilerle arkadaş olabilecekler. Bunun yanında da platform üzerinde bağış toplayabilecekler. Ticari olmayan kuruluşlar da TPO üzerinde sayfalar oluşturarak kendi amaçları için para toplayabilecekler.
TPO, dünyanın en çok bilinen kurumları olan World Wildlife Fund, Action Against Hunger, Save the Children ve WaterAid ile beraber çalışıyor; ama Wales, platform üzerinden herhangi bir amaca veya kuruma bağış toplanabileceğini de belirtiyor.
TPO’yu; Crowdrise, Network for Good, Razoo ve Indiegogo gibi buna benzer diğer platformlardan ayıran en büyük özelliği ise hayır kuruluşlarından platformu kullanmaları için bir ücret talep etmiyor oluşu.
Bu tür platformların yüzde 8’e kadar hayır kuruluşlarından komisyon bedeli kestiğine de değinen Wales, kendilerinin böyle bir gelir modeli oluşturmak istemediklerini söylüyor. Bunun yerine mobil operatör tarafında daha çok kişiye ulaşarak gelirlerini buradan elde etmek ve sosyal medya ağının kurumlara ücretsiz hizmet vermesini istediklerini de belirtiyor.