Çinli JD.com Endonezya ve Tayland’daki e-ticaret hizmetlerini kapatarak Çin’in perakende ve teknoloji sektörleri için çalkantılı geçen bir yılın ardından Güneydoğu Asya’dan çekiliyor.
Yerel web sitelerine göre JD.com Tayland’daki hizmetlerini 3 Mart’tan itibaren, Endonezya’daki hizmetlerini ise Mart’ın sonundan itibaren durduracak. Her iki birim de 15 Şubat’ta sipariş almayı kesecek.
JD.com sözcüsü geçtiğimiz pazartesi günü yaptığı açıklamada, şirketin tedarik zinciri altyapısı aracılığıyla Güneydoğu Asya da dahil olmak üzere küresel pazarlara hizmet vermeye devam edeceğini söyledi.
Kapanışların sebebini açıklamayan şirket, Endonezya’daki e-ticaret operasyonunu Provident Capital ile ortak bir girişim olarak 2015 yılında JD.ID adıyla başlatmış, Tayland platformu ise iki yıl sonra ülkenin en büyük perakendecisi Central Group ile hayata geçirilmişti.
Ancak JD.com, Alibaba Group’un Lazada’sı, Sea Ltd’nin Shopee’si ve GoTo Group’un Tokopedia’sı gibi daha büyük oyuncular karşısında ilgi çekmeyi başaramadı.
Avrupa’da çok kanallı perakende markası Ochama’yı da işleten şirket, Kasım ayında yaptığı açıklamada, yurtdışındaki birimlerin yanı sıra JD emlak gibi diğer girişimleri de içeren “yeni işletmelerin” üçüncü çeyrekte toplam gelirin sadece %2’sini oluşturduğunu söyledi.
Çin’de şirket, Alibaba vb. emsalleri gibi, ekonomiyi yavaşlatan, maliyet azaltma ve işçi çıkarmaya neden olan katı COVID kısıtlamalarının etkisiyle mücadele ediyor.
JD.com üçüncü çeyrek gelirlerinde %11,4’lük bir artış kaydederek emsallerinden daha iyi bir performans sergilemiş olsa da, şirketin genel müdürü ikinci çeyreği 2014’teki halka arzdan bu yana en zor çeyrek olarak tanımladı.
Asia Group Advisors’ın Bangkok merkezli ortağı Nattabhorn Buamahakul, JD’nin çıkışlarının başta Tayland olmak üzere Güneydoğu Asya’daki son derece rekabetçi e-ticaret ortamını yansıttığını söyledi.
“Çevrimiçi platformlar birbirleriyle olduğu kadar, yerel oyuncular ve ödemeler kolaylaştıkça büyüyen ve TikTok ve Instagram gibi sosyal medyayı müşteri temas noktaları olarak benimseyen küçük işletmelerle de rekabet ediyor.” dedi.
Ancak TechMoat Consulting’in Pekin merkezli ortağı Jeffrey Towson, JD.com’un pazarlama ve sübvansiyon harcamaları söz konusu olduğunda Güneydoğu Asya’daki rakiplerinden daha dikkatli davrandığını ve bu krizden çok fazla para kaybetmeden çıktıklarına inandığını söyledi.
“JD artık tüketici tarafından çıkıyor ve Çinli tüketicilerle bağlantı kuran Güneydoğu Asyalı tüccarlara, markalara ve lojistik altyapısına odaklanıyor. Bu da onların güçlü yanlarını oluşturuyor.” ifadesinde bulundu.