
Dünyanın önde gelen otomobil üreticileri, elektrikli araç ve batarya üretimi için ayırdığı bütçeleri artırıyor. Reuters’in şirketler tarafından yayınlanan kamuya açık verilere ilişkin analizlerine göre otomobil devleri, üretimi destekleyecek batarya ve hammaddeler de dahil olmak üzere milyonlarca elektrikli araç geliştirmek ve üretmek amacıyla 2030 yılına kadar 1,2 trilyon dolar civarında harcama yapmayı planlıyor.
Reuters’in özel haber olarak yayınladığı veriler, önceki yatırım tahminlerini gölgede bırakıyor ve bir yıl önceki rakamların iki katı olarak karşımıza çıkıyor.
Analizlere göre başlıca otomobil üreticileri, 2030 yılında toplam araç üretiminin yüzde 50’sinden fazlasına tekabül edecek olan 54 milyon adet elektrikli araç üretmeyi planlıyor.
Benchmark Mineral Intelligence ve üretici verilerine göre otomobil üreticileri ve batarya ortakları, eşi benzeri görülmemiş bir elektrikli araç üretimini desteklemek amacıyla 2030 yılına kadar 5,8 terawatt-saat batarya üretim kapasitesi devreye almayı planlıyor.
Elektrikli Araç Üretimi Atağının Başını Tesla Çekiyor
Elektrikli araçlarda planlanan üretim atağının başında, milyarder iş insanı Elon Musk’ın İcra Kurulu Başkanı koltuğunda oturduğu Tesla yer alıyor. 2030’da tahmini olarak 3 terawatt-saat batarya ile çalışacak 20 milyon elektrikli araç üretme planı bulunan Tesla’nın CEO’su Musk ekim ayı sonlarında, Model 3 ve Model Y’nin yarı maliyetine sahip olması hedeflenen daha küçük bir araç platformu üzerine çalıştıklarını açıkladı.
Tesla’nın yapmayı planladığı harcama bütçesi tam olarak açıklanmamış olsa da, bu yıl satmayı umduğu 1,5 milyon aracın 13 katını temsil eden bu üstel büyümenin yüz milyarlarca dolara mal olacağı düşünülüyor.
Alman araç üreticisi Volkswagen Tesla’nın gerisinde kalıyor ve şirketin, 2030’a kadar küresel bir elektrik araç portföyü oluşturmak, Avrupa ve Kuzey Amerika’da “dev batarya fabrikaları” kurmak ve anahtar niteliğinde hammadde tedariğini güvenceye almak için 100 milyar doları aşması beklenen iddialı bir plan hazırlığında olduğu belirtiliyor.
Japon araç devi Toyota Motor Corp, araçlarını elektrikli hale getirmek ve batarya üretim kapasitesini artırmak için 70 milyar dolar yatırım yapmayı ve 2030’da en az 3,5 milyon adet batarya ile çalışan elektrikli model satmayı hedefliyor. En az 30 farklı batarya ile çalışan elektrikli araç modeli sunmayı planlayan şirket, bu süre zarfında tüm Lexus serisini de batarya ile çalışan elektrikli araç segmentine geçirmeyi amaçlıyor.
Ford Motor Co, elektrik araç üretimi için ayıracağı bütçeyi artırmaya devam ediyor. Mevcut yatırım bütçesi 50 milyar dolar olan Ford, 2030 yılına kadar yaklaşık 3 milyon elektrikli araç üretmeyi hedefliyor. Bu seviye, Ford’un mevcut üretim hacminin yarısına tekabül ediyor.
Mercedes-Benz, elektrikli araç geliştirme ve üretimi için en az 47 milyar dolar ayırırken bu bütçenin üçte ikisini ortaklarıyla birlikte küresel batarya kapasitesini 200 gigawatt-saatin üzerine çıkarmak için kullanacak.
BMW, Stellantis ve General Motors şirketlerinin her biri ise elektrikli araç ve bataryalar için en az 35 milyar dolar harcama planları yapıyor. Stellantis ayrıca, Kuzey Amerika’daki dört fabrika da dahil olmak üzere 2030 yılına kadar ortaklarıyla birlikte 400 gigawatt-saat batarya hedefine ulaşmayı planlıyor.