“Gölge Mağazalar”ın Yükselişi ve Zorluk Çeken Perakende Sektörünü Kurtarma Potansiyeli

Whole Woods, müşterilerin içeri girip alışveriş yapamayacağı bir mağaza açtı.

Brooklyn’de bulunan ve tipik Whole Foods mağazalarından biraz daha küçük olan bu mağaza yalnızca online siparişleri hazırlamak ve teslim etmek için hizmet verecek. Whole Foods’un sahibi olan Amazon, market satışlarının 2020’nin ikinci çeyreğinde yıldan yıla üç katına çıktığını söylüyor.

Bu yalnızca salgınla ilişkili bir reaksiyon değil. Şirket yetkililerine göre, altı mağaza geçici olarak online siparişleri karşılayabilmek için dönüştürülmüş olsa da yalnızca çevrimiçi siparişlere adanmış bu mağaza yıllardır tasarlanıyordu. Bunun yanı sıra, giderek daha fazla perakendeci  fiziksel mağazalarını çevrimiçi siparişlerin alıcılar ve teslimat için hazırlandığı “gölge mağazalara” (“dark store”) dönüştürüyor. Perakende uzmanları bunun büyük bir trendin başlangıcı olduğunu söylüyor.

Cambridge Retail Advisors’un yönetici ortağı Ken Morris, “Gelecekte dünya üzerindeki tüm zincirler bu geçişi yapacak. Koronavirüs salgını bu tür girişimler için zaman cetvelini öne çektiği için bu gelecek şimdi yaşanıyor.” dedi.

Bu yeni Whole Foods mağazasının aksine, bu tesislerin hepsi bu amaç doğrultusunda inşa edilmiyor. Iowa merkezli Shop & Shop ve Hy-Vee gibi gıda zincirleri de mağazalarını “karartmak” için deneyler yapıyor. Öte yandan, Morris’in belirttiğine göre, diğer perakendeciler de depolama ve nakliye işlemlerini gerçekleştirecekleri merkezler açıyorlar. Örneğin Walmart New Hampshire’da yeni bir merkez açtı; Bed, Bath & Beyond da var olan mağazalarının çeyreğini gölge mağazalara dönüştürmeyi planlayan zincirlerden. Bazı alışveriş merkezleri de çevrimiçi siparişlerinin hazırlanacağı merkezlere dönüştürülüyor.

Bu yaklaşım, zorluklarla mücadele eden mağazalar için can simidi işlevi görebilir. Morris’in ismini veremediği müşterilerinden bazıları beklenenin altında performans gösteren bazı mağazalarını ufak çaplı teslimat merkezlerine dönüştürmeyi planlıyor.

Alışveriş alışkanlıklarında yaşanan görünür değişiklikler doğrultusunda gıda satışı yapmayan perakendeciler mağazalarını hızla gölge mağazalara dönüşürken Morris gıda perakendecilerinin en azından bir kısmının fiziksel mağazaları tutacağını düşünüyor. Morris’e göre, gıda zincirleri müşterilerin siparişlerinin büyük kısmını internet üzerinden verebileceği ama yine de şarküteri ürünleri gibi ürünlerin reyonlardan seçilebileceği “yarı gölge” veya melez bir yaklaşımla hareket edecek.

Morris’e göre, bu dönüşümlerin anahtarı robot teknolojileri. Salgın döneminin sosyal mesafe kuralları yokken bile sıradan bir gıda mağazası belirli sayıda müşteriye hizmet verebiliyordu. Fabric ve Alert Innovation gibi depolama teknolojisi startupları halihazırda perakendecilerle ve gıda marketleriyle küçük alanlara daha fazla ürün ekleyebilmek için mağazalara robot kullanımını entegre edebilmek adına çalışmalara başladı bile. Morris’e göre, “Bu teknolojiler oldukça hızlı. Bu robotlar günde 15.000 sipariş alabiliyorlar ve bunu yaparken çok az enerji harcıyorlar.”

Morris, robotları alışveriş deneyiminin bir parçası haline getirmenin bile bir olasılık olduğunu söylüyor. “Bazı gıda zincirleri ve eczaneler bu teknolojileri camla kaplanmış bir alan içinde mağazanın ortasına yerleştirmeyi düşünüyor; böylece insanlar neler olduğunu görebilecek.”
Morris’e göre, fiziksel mağazaların kullanımının salgın döneminde azalması pek çok perakende zincirinin fiziksel mağazalarını geçici olarak gölge mağazaya dönüştürmesine sebep olmuştu. Ancak salgının devam ettiği ve çevrimiçi gıda alışverişinin giderek normalleştiği bu ortamda diğer gıda zincirlerinin de çevrimiçi siparişleri ve mağazalarının yakınındaki nüfus yoğunluğunu analiz etmesi ve bazı konumlardaki mağazaların gölge mağaza olarak kullanılmasının daha iyi olacağına karar vermesi bekleniyor.

Morris, “Her metropol alanı bunlardan bazılarına sahip olacak. Önümüzdeki beş yıl içinde bu yaklaşım patlama yapacak.” dedi.

Etiketler