
Müşterilerinin çevrimiçi alışverişlerde ödemeyi erteleyebilmesini sağlayan İsveçli fintech devi Klarna, bu yılın ilk yarısındaki zararının 2019’dakinden yedi kat daha fazla olduğunu bildirdi.
5,5 milyar dolarlık değer biçilen şirket, artan satışlara rağmen 2020’nin Ocak ile Haziran ayları arasında 522 milyon İsveç kronu (60.6 milyon dolar) net zarar bildirdi. Şirket, geçtiğimiz yıl aynı süre zarfında 73 milyon kron (8,5 milyon dolar) kaybetmişti.
Klarna, sunduğu “şimdi al, sonra öde” sistemiyle biliniyor; müşteriler Klarna’nın platformunu kullanarak çevrimiçi mağazalardan alışveriş yapıyor ve alışveriş anında satıcıya ödemeyi Klarna yapıyor. Müşteriler daha sonra Klarna’ya faizsiz taksitlerle ödeme yapıyor. Şirket gelirlerini anlaşmalı olduğu satıcılardan ve ödemelerini geciktiren müşterilerden aldığı ücretlerle elde ediyor.
Ocak ile Haziran arasını kapsayan ara rapor, şirketin finansal durumundaki kötüleşmenin bir ölçüde borçlarını ödemeyen müşterilere bağlı olduğunu gösteriyor. Klarna, bunun önüne geçebilmek için sadakat programı olan Vibe’ı haziran ayında ABD’de piyasaya sürdü. Ödemelerini zamanında yapan müşterileri ödüllendiren bu program, şimdi al sonra öde modelinde başlatılan ilk sadakat programı.
Ancak şirketin müşterilerinden geri alamadığı 1,2 milyar kronluk (139 milyon dolar) kayıp, Ocak ile Haziran ayları arasında Klarna’nın platformu üzerinden yapılan ve toplamda 215 milyar krona (24,9 milyar dolar) ulaşan işlem hacminin yalnızca %0,6’sını oluşturuyor.
Bu tutar 2019 yılının aynı dönemine kıyasla %44 daha fazla. Klarna, geçtiğimiz yıla göre gelirini %37 artırarak 4,6 milyar kronluk (530 milyon dolar) işletme karı elde etti.
Klarna’nın bu yılki kayıplarının çoğu uluslararası alana açılmanın getirdiği harcamalarla ilgili; ancak bu yatırımlar meyvesini verecek gibi görünüyor. Şirketin uygulaması 2020’nin ilk yarısında önceki seneyi dörde katlayarak günlük indirilme sayısında 20.000’e ulaştı ve geçtiğimiz aylarda bunu da aşarak günlük 45.000 indirmeye ulaştı. Şirket, Mayıs ile Ağustos ayları arasında yalnızca ABD’de 1 milyon yeni müşteriye ulaştıklarını ve böylece ABD’de müşteri tabanlarının neredeyse 9 milyona ulaştığını açıkladı.
Klarna’nın popülaritesi Batı Avrupa ve Avustralya’da da büyümeye devam ediyor. Şirket, büyümesindeki bu artışı müşterilerine sağladığı şeffaflık ve esnekliğe bağlıyor.
Klarna 2020’nin ilk yarısında küresel ölçekte aralarında Sephora, Vans, The North Face ve ModCloth’un da bulunduğu 35.000’den fazla perakendeciyle işbirliği kurdu. Şirket artık 200.000’den fazla markayla çalışıyor.
2005’te piyasaya sürüldüğünden beri toplamda 85 milyon insan tarafından kullanılan platform üzerinden günde yaklaşık 1 milyon işlem yapılıyor. Snoop Dogg ve Jack Ma’nın Ant Group’unu yatırımcıları arasında gösteren Klarna, Avrupa’nın en değerli fintech şirketlerinden biri olarak görülüyor.