
Huawei’nin son birkaç yıldaki önemli yükselişini takip edenler için, Çin hükümetinin donanım üreticisini teşvik etmede önemli bir rol oynaması şaşırtıcı değil. Yine de, yükselişin arkasındaki gerçek sayılar hala biraz şaşırtıyor. The Wall Street Journal tarafından Noel Günü’nde yayınlanan bir makaleye göre, Huawei’nin “devlet desteğinde 75 milyar dolara kadar erişime” sahip olduğu bildirildi.
Bu büyük tutar; hibeler ve vergi indirimleri de dahil olmak üzere çeşitli kalemler incelenerek ortaya çıkarıldı. Huawei, kendi adına herhangi bir hükümet desteğini reddetmedi; ancak teknoloji girişimlerine ve şirketlere verilen olağan çeşitlilikteki bir hibe olarak “küçük ve maddi olmayan” bir destek olduğunu söyledi.
Wall Street Journal’ın kamuya açık kayıtlarına göre, Huawei teknolojik gelişmeleri hızlandırmak için kullanılan 25 milyar dolarlık vergi indirimi ile birlikte yaklaşık 46 milyar dolarlık kredi ve çeşitli destekler aldı. Arazi indirimleri ve hibeleri gibi şeyler için de bir veya iki milyar tutarında bir destek var. En azından, Çin’in Apple ve Samsung gibi devlerle kafa kafaya gidebilecek bir donanım şirketinin yükselişinde kazanılmış bir payı var gibi görünüyor. Bir hükümetin hibelerle bir miktar büyümeyi teşvik edeceği şüphesiz, ama ne kadar olduğu konusunda net bir soru mevcut.
Telefon üreticisinin hükümeti ile yakın bağları olduğu iddiaları, hızlı gelişen uluslararası açılımında önemli bir nokta oldu. Bu tür iddialar, şirketin devlet kurumlarına mobil donanım sağlamasının yasaklandığı ABD’de soru işaretleri ortaya çıkardı. Birçok lider de şirketin küresel 5G teknolojisi tanıtımlarında bir temel taş gibi görünmesi üzerine Huawei telekom ekipmanlarının kullanımıyla ilgili endişelerini dile getirdi.
ABD – Çin ticaret gerilimde böyle bir algı ve merkezi role sahip olması nedeniyle, şirketin bu tür bağları reddetmesinin hızlı olması şaşırtıcı değil. Huawei, sürpriz olmayan bir kararla ABD kaynaklı donanım ve yazılım kullanımını engelleyen bir ABD ticaret yasağı tarafından engellendi. Bununla birlikte, yerel bir vatansever reklam kampanyası, dünyanın diğer bölgelerinde genişleme konusunda engellerle karşılaşsa bile şirketin Çin’deki satış rakamlarına artırmada yardımcı oldu.