
Herhangi bir günde, Brooklyn’deki apartmanımın lobisi UPS deposu ile karıştırılabilir. Gün boyunca birçok lojistik şirketi tarafından bırakılan paketler buralarda birikiyor. Her şirket kendine ait kamyonuyla bina bina paket teslimatı yapıyor. Bugün çevrimiçi alışveriş hızlı, kolay ve ucuz. Sadece New York şehrinde her gün 1,5 milyondan fazla paket teslimatı yapılıyor.
E-ticaretin yükselişi sadece nakliye ve teslimat kurallarını yeniden yazmakla kalmadı; ayrıca ambalaj ve ürünlerin tasarım şeklini de değiştirdi. Bir zamanlar, ürünler raflardaki rekabette öne çıkmak için tasarlanırdı. Şimdi ise ister daha küçük ve daha ucuz ambalajlara sığacak şekilde küçültülmüş olsunlar, isterse tamamen ambalajsız olsunlar, nakliye için optimize ediliyorlar.
Ancak, doğrudan tüketicilere gönderim zorluklarını çözmek için yapılması gereken çok şey var. Bu kısmen bir ekonomi meselesi. Malları doğrudan tüketicilere göndermek, toplu olarak mağazalara nakliye yapmaktan daha pahalı ve işletmeler elbette maliyetleri düşük tutmak istiyorlar. Ancak bu aynı zamanda da çevresel bir yönetim meselesi. E-ticaretin çevresel etkilerini ölçmek zor, ancak teslimat araçlarının şehirleri kirlettiğini ve malları teslim etmek için kullanılan ambalajların çoğunun (geri dönüştürülebilir olsa bile) atıklar konusunda aşırı yük bindirebileceğini biliyoruz.
Bunlar, şirketlerin tasarımla çözmeye başladığı zorlu problemler. İşte tasarımcıların şimdiden e-ticaretin yeni taleplerine cevap olarak sundukları ve ileriye doğru nasıl yenilik yapabileceklerini gösterdikleri iki yol:
Yapım Aşamasındaki Yenilikler: Minik Ürünler, Sadece Su Eklemek Gerekiyor
Nakliye ekonomisi, üreticilerin gönderdiği malların hacmini ve ağırlığını azaltmaya teşvik etti. Paket ne kadar küçük ve hafif olursa, nakliyesi o kadar ucuz olur ve teorik olarak karbon ayak izi azalır. Geleneksel formdaki birçok ev ürünü çoğunlukla sudan oluşuyor; su ise her evde musluktan çıkan bir şey. Tüketicileri, bu suyu evde eklemeye teşvik etmek birçok ev ürününün nakliye hacmini ve ağırlığını önemli ölçüde azaltıyor. Günümüzde kitle pazarındaki bu yenilikçi yaklaşımın bazı örnekleri şunlar: Aromalı su kapsülleri satan, bir Pepsi markası olan Drinkfinity; temizlik malzemelerini tablet şeklinde satan Blueland; ve çeşitli Unilever ürünleri. Bu, paketlenmiş tüketici ürünleri markaları tarafından yapılmış harika bir başlangıç ve diğer endüstriler de bunu izleyecek gibi görünüyor.
Yapım Aşamasındaki Yenilikler: Daha Az Ambalajla Ambalajlama
Her ürün, yaygın olarak bilinen geri dönüşüm yöntemleri kullanılarak geri dönüştürülemez. Nespresso bardakları veya Legolar gibi; şirketler kullanılmış veya bakıma ihtiyacı olan ürünleri tedarikçiye geri göndererek bu süreci hızlandırıyorlar. Bu umut verici bir çözüm olmasına rağmen, gönderdiğimiz paket sayısını da artırdığımız anlamına geliyor.
Bazı şirketler tek kullanımlık ambalajları tamamen ortadan kaldırmaya çalışıyor. Terracyle’ın Loop sistemi; portakal suyu, granola ve bulaşık makinesi tabletleri gibi başlıca market ürünleri için özel bir yeniden doldurma modeliyle çöp kutusuna atılacak tek kullanımlık plastik veya karton kaplara olan ihtiyacı ortadan kaldırıyor. Müşteriler yiyeceklerini yeniden kullanılabilir kaplarda alıyorlar ve bittikten sonra iade ediyorlar, kaplar daha sonra yıkanıyor ve tekrar kullanılıyor. Bu kaplar genellikle mağazalarda gördüğümüzden daha hoş ve daha uzun ömürlü; çoğu cam veya metalden yapılıyor ve çok az atık malzeme ortaya çıkıyor.
Düşünülmesi Gereken Yenilikler: Her Şey İçin Tek Bir Paket
Kulaklık gibi bazı ürünlerin ambalajları açık bir şekilde mağaza rafları için tasarlanıyor ve kutu biraz daha büyük başka bir karton kutuya konuluyor. Nedeni anlaşılabilir: Bu büyük kutu darbeye dayanıklı, içinde ne olduğunu göstermez ve çok sayıda nakliye etiketi barındırabilir. Ama aynı zamanda inanılmaz derecede savurgan ve çok yaygın. Çoğu kutu standart boyutlu diğer nakliye kutularında paketleniyor, çünkü Amazon’un yüksek oranda otomatik lojistik sistemi için özel talepleri var. Tabii, karton kutular geri dönüştürülebilir. Ancak ABD geri dönüşüm altyapısı bu tür bir hacim ile başa çıkamaz ve geri dönüşüm dış kaynak ortağı Çin’den gelen sıkı düzenlemeler daha az ihracat anlamına gelir. Ambalaj tasarımcılarını tek bir çözüm oluşturmaları için teşvik edersek, yalnızca bir malzemeden yapılmış tek bir kutu olursa ne olur?
Sıradaki Ne?
Paketlenmiş tüketici ürünleri endüstrisi, nakliyede daha az maliyet teşvikiyle ağırlık ve hacim problemlerini bir şekilde çözerek, ürünleri ve ambalajları eve teslim etme amacıyla tasarlamayı başardılar. Diğer endüstriler henüz adapte olmadı, ancak eve teslimatın kaçınılmaz hale geldiği bir pazarda sürdürülebilir bir şekilde var olmak istiyorlarsa adapte olmaları gerekecek. Tasarımcılar bu geleceği belirlemede önemli bir rol oynayacak. Yani 10 yıl içinde bugün kullandığınız ürünlerin çoğu tamamen değişebilir. Ancak onları ön kapınıza getirtmekte sorun yaşamazsınız.
İlginizi çekecek içerik: 5 Kasım Salı Akşamı Odağımızda Dönüşen Perakende ve E-ticaret Vardı