Neden Çocuklarınıza Yemek Yapmayı Öğretmelisiniz?

Son tarif testi oturumumuzda 9 yaşındaki Quinn’e “Daha önce hiç pasta – kek yaptın mı?” diye sordum. Başını hayır anlamında sallarken biraz gergin görünüyordu. Ancak iki saatten uzun bir süre sonra Quinn, (hafifçe eğimli) katlı pastasını ailesine gururla servis etmeden önce dikkatlice dondurdu. İlk pastasını sadece birazcık yardımla yaptı.

O zamandan beri Quinn düzenli olarak evde kek yapıyor ve öğrendiklerini pratiğe döküyor. Tariflerini yapmaktan keyif almasının yanı sıra arkadaşlarına yaptığı çöreklerden futbol takımı için yaptığı kurabiyelere kadar, yemeğini başkalarıyla paylaşma zevkini de keşfetti.

Çocuklar için yemek tarifleri geliştiren bir şirket olan America’s Test Kitchen Kids’in baş editörü olarak, bu tür sahnelere çoğu kez tanık oldum ve bu tür kazanımlar hakkındaki hikayeleri ülkenin her yanındaki çocuklardan duydum. 11 yaşında domatese olan aşkını keşfeden veya ailesine ilk kez tavuk yemeği hazırlayan 8 yaşındaki bir çocuğun aldığı keyif, her biri bana çocuklara küçük yaşta yemek pişirmeyi öğretmenin değerini hatırlatıyor. Kendi kızım Olive’in sadece 2,5 yaşında olmasına rağmen karıştırma, yuvarlama, ezme gibi basit işlerde bana yardım etmesinin damak zevkini geliştirmenin yanında yemeğe olan ilgisini de artırdığını gördüm.

Kolay olmadığını biliyorum. Küçük eller etrafa pudra şekeri fırlatmazken bile yemek yapmak karışık olabiliyor. Ve hem hazırlık hem de temizlik süreci sabır gerektiriyor. Bu nedenle, örneğin tatillerde yeni bir iç mekan aktivitesi ararken, biraz zamanınız olduğunda başlamak faydalı.

İyi yemek yapmanın bir sanat olduğu söylenir. Gerçek şu ki, bundan çok daha fazlası. Çocuklara eleştirel düşünme, yaratıcılık ve işbirliği gibi hayati öneme sahip 21. yüzyıl becerilerini öğretmenin bir yolu. “Yiyeceklerimiz nereden geliyor?” ve “Bu tarifin tarihi nedir?” diye sordurarak çocukları daha geniş bir dünyayla bağlantı kurmaya davet ediyor ve onların okulda öğrendiklerini yeni bir bağlamda uygulamalarını sağlıyor.

Malzemelerin ölçülmesi, tariflerin aşağı yukarı ölçeklenmesi ve hamurun belirli boyutlara yuvarlanması; pişirme ya da fırınlamada sıkça kullanılan görevler. Bu görevler ayrıca genç aşçıların matematik becerilerini de test ediyor. Örneğin; 9 yaşındaki Zaniyah ve ¼-çay kaşığı boyunda ölçme kaşığını aldı ve “Bunlardan üçüne ihtiyacımız var, değil mi?” dedi. Granola için malzemeleri ölçüyorduk ve ¾-çay kaşığı boyunda ölçme kaşığı yoktu. Bu yüzden kesirlerle ilgili bilgisini kullandı.

Yemek pişirme aynı zamanda bilim kavramlarını hayata geçiriyor. Örneğin mayonezi ele alalım. Yakın tarihli bir başka oturumda bir mutfak robotunun içine yumurta sarısı, limon suyu, hardal, şeker ve tuz ekledikten sonra, çocuklar yavaşça çalışan robota yağ ekleyerek kremsi, pürüzsüz bir mayonez yaptılar. Eh, bazıları yaptı. Diğerleri hile yaptılar ve yağı da tek seferde ilave ettiler; bozuk, yapışkan bir karışıklık elde ettiler. Bu yağın ve suyun genellikle karışmadığını ve yağı azar azar ekleyerek bir emülsiyonun güzel bir şekilde nasıl yapıldığını öğrenmeleri için mükemmel bir fırsattı.

Buna benzer tarif başarısızlıkları çocukların esnekliğini geliştirmelerine yardımcı olduklarından, başarılar kadar önemli. 11 yaşındaki Helen, pastasını fırından çıkardığında tahta gibi düz olduğunu görünce utandı ve hayal kırıklığına uğradı. Ben de ona çocukken yanlışlıkla nasıl toz zencefil yerine sarımsak tozu ile kurabiye yaptığımı anlattım. Sonra kekinde neyin yanlış gittiğini bulmak için birlikte çalıştık (tezgâhta kalan iki çay kaşığı kabartma tozu yararlı bir ipucuydu).

Pratik becerilerin ötesinde, yemek pişirmek bir karakter oluşturuyor. Nihai sonucu elde etmek için çocukları başkalarıyla çalışmaya teşvik ediyor ve kendi öğle yemeklerini hazırlarken, tatil yemeklerini pişirirken ya da masada yemek yemeye yardımcı olurken onların güvenini artırıyor. Ayrıca, başka türlü denememiş olabilecekleri yiyeceklere açık olmalarını teşvik ediyor. 11 yaşındaki Jad, kinoalı bir tarifi test etmeden önce hiç kinoa yemedi. Ailesi, ertesi gece ailesi için yemek yaparken kullandığı bu yeni malzeme için çok heyecanlı olduğunu ve o zamandan beri bu malzemenin garnitür rotasyonunun bir parçası olduğunu belirtti.

Tabii ki, çocuklarla yemek yapmanın en iyi yanı okul becerilerini geliştirmek veya hayat dersleri değil. Bu kulağa içi boş gelebilir ama en iyi yanı birlikte mutfakta geçirdiğiniz anılardır. Bu yıl, Olive ve ben zaten en sevdiğimiz çikolatalı kurabiyemiz de dahil olmak üzere çok fazla sayıda tatil yemeği hazırladık. Evet, yakınlarda (her birimiz için) fazladan bir kıyafet seti tutmam gerekiyordu, ancak hamurun sinsi ısırıklarının hem kabul edilebilir hem de lezzetli olduğunu anladığı anı hatırlarsa, o tecrübeye eşlik eden karışıklığı (mess) unutacağım.

Bu yazı America’s Test Kitchen Kids editörü Molly Birnbaum tarafından yazılmış, DigitalTalks ekibi tarafından çevrilmiştir.

Etiketler