Kocaman bir böcek robot gibi görünse de MooAV geleceğin arabası olabilir.
MooVita isimli bir startup tarafından geliştirilmiş olan MooAV, otonom teknolojisinin gelişimini ilerletmeyi amaçlayan Singapur’daki özel bir merkezde teste tabi tutulan düzinelerce araçtan biri.
Dünyanın dört bir yanından işletmeler, Singapur’daki Nanyang Teknoloji Üniversitesi’nde 5 dönümlük bir kentsel alanı yeniden yaratan, amaca yönelik inşa edilmiş piste geliyor. Bu yollar trafik ışıkları, yaya geçitleri ve trafik işaretleri ile şehirdeki diğer yollara benziyor. Yağmur simülatörü bile mevcut.
Bunların hepsi, otonom araçların tüm bu unsurlarla nasıl başa çıktığını test etme çabasının bir parçası.
MooVita’nın CEO’su Dilip Limbu, şirketin arabasının ilginç tasarımının, yani MooAV’ın kasıtlı olduğunu söyledi.
CNN, “Halkın, bunun geleneksel arabalardan farklı olduğunu bilmesi için ilk izlenimde farkının anlaşılması ve diğer arabaların arasında dikkat çekmesi gerekiyor.” dedi.
Nanyang’ın test pisti gibi projeler, Singapur’un otonom araçların geliştirilmesi için bir merkez haline gelmesine yardımcı oldu. Bu rol, şehir devletinin teknoloji sektörünün büyümesini teşvik etmeye ve aynı zamanda karşı karşıya kaldığı bazı zorlukların üstesinden gelmeye yönelik kapsamlı çabasını yansıtıyor.
Otonom araç araştırmasını yürüten Enerji Araştırma Enstitüsü’nden sorumlu profesör Subodh Mhaisalkar, “Singapur, dünyanın her yerinden daha hızlı bir şekilde yaşlanıyor, bu nedenle, yaşlılara mobilite sağlamak için böyle bir teknolojiye sahip olmak gerçekten avantajlı olacaktır.” dedi.
Enstitünün otonoma yönelik çalışması, bu teknolojiden öncelikli yararlanacağını düşündükleri yaşlı veya engelli gibi gruplara odaklanıyor. Önümüzdeki yıllarda otobüs şoförü sıkıntısı yaşanacağına ilişkin endişe ise yeni toplu taşıma formları geliştirmenin bir nedeni.
Mhaisalker, “Son mil (last mile) için şu soruyu soruyoruz. Ulaşım seçeneklerinden bazılarını otonom araçlarla değiştirebilir miyiz?” dedi.
Düzenli trafiğe karışmak
Otonom araçlar şimdiden belirli kasaba ve bölgelerde Singapur yollarındaki geleneksel arabalarla iç içe. Singapur hükümeti ise işlerin çok hızlı ilerlememesi için sınırlamalar getirdi.
Hız sınırları saatte 30 km kadar düşük ve yasalara göre emniyet sürücüsünün mevcudiyeti zorunlu.
Geçtiğimiz sene Arizona’da otonom bir Uber aracı bir kadının ölümüne sebep olduğunda, otonom arabaları halka açık caddelerde test etmenin riskleri dünya çapında konuşulan bir konu haline geldi.
Uzmanlar, Singapur’un bu teknolojiyi aşamalı olarak tanıtmak için hazır olduğunu söylüyor.
Mhaisalkar, “Singapur gibi altyapısı son derece sofistike olan şehirler, diğer şehirlere kıyasla otonom araçların kolayca kullanılacağı ilk yerler olacak.” dedi.
“Mega-şehir sürüşünü nispeten kontrollü bir ortamda test edebilirsiniz fakat bunu çok sofistike bir altyapı ile yapmalısınız.”
Geçtiğimiz iki yılda danışmanlık şirketi KPMG Singapur’u Hollanda’dan sonra otonom araçlara ilişkin en iyi hazırlanmış ikinci ülke olarak seçti. KPMG’nin Otonom Araç Hazırlık Endeksi (Autonomous Vehicles Readiness Index) teknolojik gelişmeleri, devlet politikalarını, tüketici çıkarlarını ve diğer faktörleri dikkate alıyor.
Halen araştırma-geliştirme aşamasında olan MooAV, üniversite test pistindeki sıradan bir araba gibi çalışıyordu: yani trafik ışıklarına dikkat ediyor, yayalara yol veriyor ve yolcuları bir noktadan diğerine götürüyordu.
Limbu’ya göre, gelecek birkaç yıl içinde MooAV gibi arabaları Singapur’da sıklıkla göreceğiz.