Bir Girişimci ile Bir İş İnsanı Arasındaki Fark

Bazen insanlar bana bir girişimcinin belirleyici özelliğinin ne olduğunu soruyorlar. Aslında bir girişimciyi herhangi bir iş insanından ayıran niteliğin ne olduğunu bilmek istiyorlar. Bu konuda biraz düşündümde şöyle bir sonuca vardım: eğer sadece bir özellik seçmek zorunda olsaydım, olayları farklı görme becerisini seçerdim. Gerçek bir girişimci, bir duruma bakıp kimsenin görmediği bir fırsatı veya bir çözümü veya engelin etrafındaki bir yolu görebilir.

Bu fikir geçtiğimiz günlerde Linda Pagan isimli bir girişimciyle tanıştığımda aklıma geldi. Pagan, şapka yapıp satıyor. New York’ta Manhattan’ın Soho bölgesindeki Thompson Street’te bulunan mağazasının ismi Şapka Mağazası NYC (Hat Shop NYC). Eşim Elaine ile birlikte mahallede yürürken bu mağazaya girmeye karar verdik. Elaine Inc. 5000 konferansında takmak için bir şapka seçti. Bu sırada, mağazadaki ilginç şapka kutularını fark etti ve aldığı şapkanın kutusunun olup olmadığını sordu.

Linda, “Evet, elbette. Tüm şapkalarımız kutularıyla birlikte satılır. Brooklyn’de kutularımızı yapan bir kağıt ambalaj fabrikası var. Aslında şu kutuyu görüyor musunuz?” dedi ve bize kocaman bir şapka kutusu gösterdi. “Bu tip kutular üreticimizin en çok satan ürünleri arasında ve bunun en büyük sebebi benim.” dedi.

“Ne demek istiyorsun?” diye sordum. Kutu üreticisi açısından büyük bir fark yaratan bu büyüklükte şapkadan yeterli sayıda sattığını hayal bile edemezdim.

Başta Kentucky Derby veya New York’taki Paskalya Geçidi’ne katılmayı planlayan kadınlardan gelenler olmak üzere geniş kenarlı şapka taleplerinin her geçen gün arttığını söyledi. Fakat bu kadar büyük şapkaların sığabileceği kutuları yoktu. Kağıt ambalaj fabrikasının sahibini arayıp ihtiyacı olan kutu tipini tarif etti. Ne yazık ki fabrikanın sahibi, bu büyüklükteki kutuları yapmak için gereken kalıp kesicisinin uzun yıllar önce parçalandığını ve büyük şapka kutuları için yeterli talep olmadığı için bunu tamir etmediğini söyledi.

Ancak uygun kutular olmadan Linda müşterilerin satın almak istediği geniş kenarlı şapkaları satamazdı. Bu, potansiyel bir gelir kaynağının feda edilmesi anlamına geliyordu. Linda fabrika sahibini arayıp kalıp kesiciyi tamir etmenin maliyetini sordu. Maliyetin birkaç yüz dolar olacağını öğrendikten sonra bunu ödemek istedi. Linda telefonu kapatana kadar fabrika sahibinin kendisini ciddiye alıp almadığını anlamadı.

Birkaç ay sonra, istediği büyük şapka kutuları geldiğinde şaşırdı çünkü içinde kalıp kesiciyi tamir etme maliyetinin faturası yoktu. Linda fabrika yöneticisini aradı. Yönetici, fabrika sahibinin araştırma yaptığını ve büyük şapka kutusu pazarının büyüdüğünü fark ettiğini söyledi. Fabrika sahibi kalıp kesiciyi tamir ettikten sonra çok fazla büyük kutu sattığı için Linda’dan tamir parası almanın doğru olmayacağını düşünmüştü. Tamamen habersiz olduğu bir fırsatı gördüğü için Linda’ya minnettardı.

Linda’nın bu fırsatı görmüş olması onun bir şapkacıdan fazlası olduğunu anlamamı sağladı. Linda gerçek bir girişimciydi.

Norm Brodsky tarafından yazılmış olan bu yazı, ekibimiz tarafından Türkçe’ye çevrilmiştir.

Etiketler