
iPhone giderek daha pahalı oluyor ve Apple, sadık müşterilerin gözlerini bile kırpmayacağını düşünüyor.
Apple, 2007 yılından itibaren iPhone’un ortalama fiyatını yavaşça artırdı fakat geçtiğimiz yıl piyasaya sürülen 999 dolarlık iPhone X ile normalden daha büyük bir sıçrama yaptı. Bir sonraki yıl bu bin dolarlık akıllı telefonun şoku atlatıldığında, Apple başka bir sıçrama daha yaptı.
Geçtiğimiz günlerde şirket şimdiye kadarki en pahalı iPhone’unu tanıttı: iPhone XS Max. Bu iPhone’un fiyatı 1.099 dolardan başlıyor; en fazla hafızaya sahip modelin fiyatı ise 1.449 dolara kadar çıkıyor.
Analistlere göre, bileşenlerin fiyatları geçtiğimiz yıl düşmüş olsa da, Apple’ın yeni fiyatlaması bunu yansıtmıyor. Satışlar dünya çapında durağan bir noktaya gelirken Apple’ın iPhone’lardan para kazanma stratejisini yansıtıyor.
Ama öncelikle Apple, müşterilerinin bu yeni maliyetleri tercih edeceğinden emin olmalıydı. Geçtiğimiz yılın iPhone X’i bir testti fakat Apple iPhone 8 seçeneklerini benzer şekilde fiyatlandırdı ve iPhone SE gibi eski cihazlarının fiyatını düşürerek alt pazarın bilincinde kaldı.
IHS Markit’te analist olan Wayne Lam, “Apple son birkaç yılda ürünlerinin fiyat esnekliğini kasıtlı olarak test ediyor ve müşteriler daha pahalı iPhone’lara açıklar.” dedi.
iPhone X’in yerini alan iPhone XS’in fiyatı hala 999 dolar fakat şimdi, X-markalıların en üstünde bulunmuyor. Bütçesi kısıtlı insanlar için daha ucuz olan iPhone XR, iPhone X’in tasarımı ve arayüz özelliklerinin bir kısmına sahip fakat farklı bir ekranı var ve arkasında çift kamerası yok. XR modeli, 50 dolarlık bir fiyat farkı ile Apple’ın sıralamasında iPhone 8’in yerini alıyormuş gibi görülebilir. Apple, iPhone 7’yi 449 dolardan, 8’i ise 599 dolardan başlayan fiyatlarla satmaya devam edecek.
X-markalı telefonların fiyatını haklı çıkarmak üzere Apple yeni bir arayüz, yeni boyutlar ve yeni özellikler ekledi. Elbette çoğu müşteri, bir tuş yerine parmakla kaydırmayı kullanmayı veya parmak izi yerine yüz tanıma kullanmayı yeterince önemsemiyor ve sadece bunlar için cihaza daha fazla para vermek istemiyor. Burada gerçekten etkili olan özellikler, Apple’ın cihazların kenarlarına kadar ve yeni boyut seçeneklerine kadar genişlettiği daha büyük ekranlarla ilgili.
Ayrıca müşteriler markaya da ödeme yapıyorlar. Büyük bir dikdörtgenin arkasında pürüzsüz altın kaplamalı bir Apple logosu istiyorlar.
Genişlemeye çalıştığı ülkelerde yeni fiyat aralığının şirket için bazı trade-off’ları mevcut. Apple’ın düşük fiyatlı telefonların ağırlıkta olduğu Hint pazarında sadece üst kesime ürün satmak gibi bir hedefi olduğunun bir işareti olabilir. Vivo, Xiaomi ve Huawei gibi popüler Çinli markaların önüne geçmeye çalıştığı Çin’de daha başarılı olabilir.
GlobalData’da araştırma direktörü olan Avi Greengart, “XS Max’in Çin’de muazzam bir satışı olacağını düşünüyorum. Oradaki tercihler, boyut ve renk, kullanış ve biraz lükse yönelik.” dedi.
Lam, Apple’ın herkese ulaşmak yerine sektördeki eşsiz yerini daha lüks bir marka olarak benimsediği söylüyor.
Lam, “Bunun gibi oldukça olgun olan bir pazarda Apple muhtemelen premium marka için en fazla para ve gelir elde etmeye yönelik klasik Ekonomi 101 yaklaşımını uyguluyor.” dedi.
Lüks bir araba gibi, daha küçük ve o kadar ekstrem olmayan aylık ödemelerle iPhone alabilirsiniz. T-Mobile’dan iPhone XS için aylık 30 dolar ödemek gibi bir seçeneğiniz var. Sadece, ilk önce 279.99 dolarlık bir peşin ödeme yapmanız gerekiyor.