Scooter Paylaşımının Amerika’da Geleceği Olacak Mı?

Pek çok Washington’lu, iş çıkış saatine ayak uyduramayan scooter paylaşma uygulamasının sağladığı motorlu scooterlarla evlerine dönüyor. Bu sürece öncülük eden diğer büyük ABD eyaletlerindeki yetkililer durumdan pek de memnun değil.

San Fransisco belediye avukatı, bu araçları “kamu sorunu” olarak adlandırdı.

San Fransisco ve Texas’ın başkenti Austin, umursamaz sürücülerin kullandıktan sonra sürekli olarak yolun ortasında bırakarak yaşlılar ve engelliler için yolu engellediği yüzlerce scootera el koyduklarını açıkladı.

Ülkenin başkentinde, geçen Şubat ayında kullanıma sunulmasının ardından, işe gidip gelenler scooter paylaşımını benimsedi. Bu programların amacı, “son mil” adı verilen taşımacılık seçeneğini ekleyerek kentsel alanlardaki trafik sıkışıklığını ve trafiğin bir sonucu olan hava kirliliğini azaltmak.

Bu niyetlerle yola çıkılan projede, insanların scooter paylaşımına direnç göstermesi en azından projeyi başlatan şirket için hayal kırıklıklarına sebep oldu.

Washington’daki pilot projeye katılan şirketlerden biri olan LimeBike’ın stratejik gelişim birimi başkanı Maggie Gendron, “Yasadışı park etme muhabbetinden sıkılmaya başladım, çünkü çözmeye çalıştığımız sorunların bunlardan çok daha büyük olduğunu düşünüyorum.” dedi.

Ulaşım analiz şirketi INRIX’e göre, Washington ve San Fransisco, en çok trafiğe sahip 10 eyalet arasında yer alıyor.

Elektrikli scooterlar, saatte en fazla 25 km hızla gidebiliyor. İstasyonlarda bırakılması gereken bisiklet paylaşım programlarının aksine, scooter’ların bırakılması gereken bir istasyon yok ve bu da scooterların uygun yerlere park edilmesi için kullanıcılara sorumluluk yüklüyor.

Scooter bırakıldıktan sonra, bir sonraki kullanıcı akıllı telefonundaki uygulama aracılığıyla en yakın scooterın yerini tespit edebilir, 1 dolar karşılığında scooterın kilidini açabilir ve her dakika için 15 cent ödeyerek kullanabilir. Elbette bu kullanılabilir scooterlar bulunduğu durumlarda geçerli.

San Fransisco’da ki şehir avukatları, toplamda 1.250 adet scooter sağlayan üç operatörün (LimeBike, Bird Rides ve Spin) kullanıcıları kurallar hakkında bilgilendirmek için izleyecekleri bir yol haritası belirlemelerini istedi. Sürücülerin scooterları kaldırımlarda kullanmaları ve yolda bırakmaları yasak, diğer yandan sürücüler kask takmak ve diğer kurallara uymak zorunda. Yetkililer şimdi bu kuralları gözden geçiriyor.

Austin şehir müdürü geçtiğimiz günlerde istasyonsuz scooter’lar için acil durum kararları aldı; bu kararların içinde scooterların düzgün bir şekilde park edilmesini sağlayan bir teknolojinin gerekliliği de yer alıyor.

Washington’da Ağustos’a kadar sürecek olan pilot program, 400 scooter izniyle başladı. Pilot program başlatıldığından beri oldukça popüler ve scooterlara ulaşmak isteyen kullanıcılar genellikle boş araç bulamıyor.

LimeBike’tan Gendron’un söylediğine göre, diğer şehirlerde görülen sorunların yaşanmaması için, Washington’daki kullanıcılar scooterların kaldırımlarda kullanılmasını yasaklayan, bisiklet yolları ve normal yollarda kullanılmasını zorunlu kılan ve bırakılan scooterların düzgün şekilde yerleştirilmesini içeren dijital bir sözleşmeyi onaylamak zorunda.

Gendron, “sürücüyü sorumlu kılmak ve uygulama içi çözümler üretmek için elimizden geleni yapıyoruz. Örneğin, bir kişi yasadışı bir işlem yapan birini ihbar edebiliyor. Uygulamamızın içinde illegal park sembolü var.” dedi.

Washington Ulaşım Departmanı (Washington Transportation Department) sözcüsü Terry Owens’a göre, Washington’daki programın başarısı şirketin “programın yönetilmesi ve düzenlenmesi konusunda bizimle iş birliği içinde olmasına bağlı.”

Scooter operatörleri diğer şehirler için herhangi bir plan açıklamadı. Mevcut liste, hepsi Kaliforniya’da bulunan Los Angeles, Santa Monica, San Diego ve San Jose şehirlerini içeriyor. Arizona, Scottsdale, Tempe, Nashville ve Atlanta’da da scooterlar kullanılıyor.

Etiketler