Alibaba’nın Son Paytm Alımı Neden Amazon’un Asya’da Kaybedeceği Bir Oyun Oynadığını Kanıtlıyor?

Alibaba, Asya’daki  e-ticaret hakimiyeti konusundaki planlarında hızını kesmeye hiç niyetli değil. Son zamanlarda çıkan haberlere göre, Çin devi, Reliance Capital’ın Paytm’daki 42 milyon dolarlık hissesini satın aldı ve bunu Hindistan ödeme ve ticaret platformuna 177 milyon dolarlık bir yatırım yaptıktan hemen sonra yaptı. Bütün bunlar, Çin’in gözlerini Hindistan’daki kazançlı pazara çevirdiğini  ve Asya bölgesindeki  ülke müşterilerini kendi müşteri portfolyosuna katmak istediğini göstermeye yeterli.

Alibaba ve Amazon, Güneydoğu Asya’da bir e-ticaret Soğuk Savaşı’na girmek üzereler. 1 milyara yaklaşan nüfusa sahip Günedoğu Asya’nın Asya toplumlarında ve pazarlarında son sınır olarak öneminin artması çok doğal. Güneydoğu Asya’da, Doğu ve Kuzey Asya’nın aksine, doğum oranları yüksek. Bu savaş, bölgenin jeopolitik ve sosyoekonomik durumunu değiştirme tehditini oluşturuyor.

Günedoğu Asya’daki e-ticaret hayranları, Amazon’un Singapur’a ve Endonezya’daki depolara getireceği Prime’ı nefes nefese bekliyorlar. Amazon’un Hindistan’daki telaşını (Alibaba’nın Amazon’un planlarını Hindistan’a yaptığı 3 milyar dolarlık yatırımla baltalaması üzerine) dikkatle izliyorlar. Aynı zamanda, Alibaba bölgedeki yatırımlarını yavaş ama sağlam bir şekilde artırmaya devam ediyor. Gerçekten de, Amazon’un Güneydoğu Asya Bölgesi’ndeki varlığı sıfıra yakın. Bu savaş, günümüzde bir ahtapot ile mercan resifine saklanmış bir yılan balığının savaşını anımsatıyor. Ahtapot olan Alibaba, yavaşça kollarını Güneydoğu Asya’nın etrafına dolarken; yılan balığı olan Amazon, ne zaman ve nereye saldıracağını düşünerek beklemeye devam ediyor. Ama yılan balığı için her şey çok geç olabilir.

Alibaba’nın Paytm’a yaptığı son yatırım, artan yatırım varlıklarının açık bir sinyali. Fintech ise Alibaba’nın bölgedeki baskın dokunaçlarından biri. Ayrıca bir de Redmart’a yaptığı son zamanlardaki yatırım ile (1 milyar dolar değerinde) Lazada var. Ancak Alibaba’nın teknoloji yatırımları ve satın alımları bütünün tek parçaları değiller. Jack Ma’nın, Malezya’nın dijital ekonomisine kişisel olarak tavsiyede bulunmasından sonra Alibaba’nın potansiyel bir şampiyona dönüşebileceğini görememek zor. Alibaba bu ekosistem oyununa girerken seçkin bir avuç e-ticaret oyuncusunu destekliyor ve aynı zamanda bölgedeki Çin çıkarlarının simgesi haline geliyor. Bu, Çin’in bir kazanan olarak Güneydoğu Asya’ya olan bağlılığını gösteriyor.

Bu, Amazon’un bölgeye giren yabancı bir güç olarak görülme potansiyeliyle taban tabana zıt. Doğrusunu söylemek gerekirse, Alibaba’yı, Çinli yatırımcıların anakaradan tahliye etme eğilimi ve küresel ekonomiye olan ilginin artışı bağlamında görmeliyiz. Xi Jinping’in Davos’taki konuşması şaka değil. Küreselleşme, Çin için ileri bir tarihin konusu. Ancak, aynı zamanda Güneydoğu Asya’nın Çin için neden bu kadar önemli olduğunu da görmemiz gerekiyor. Unutmayın, yurt dışında yaşayan 50 milyon Çinlinin 32.7 milyonu Gündeydoğu Asya’da yaşıyor. Alibaba, daha büyük bir Çin yatırım ekosisteminin görünür teknoloji kolu. İnsanlar, Çin’in Afrika’ya yaptığı yatırımlar üzerine fazla endeksleme yapıyor ve çok önemli olan Güneydoğu Asya temel konumunu gözden kaçırıyorlar. Alibaba için Güneydoğu Asya, Amazon için Avrupa neyse o: kültürel  ve ekonomik açıdan komşu olan pazarının doğal bir uzantısı. Alibaba’nın Çin’deki tabanı, Amazon’un ABD’deki tabanının doğal olarak Avrupa’ya uzanması gibi doğal olarak Güneydoğu Asya’ya uzanıyor. Amazon’un Güneydoğu Asya’daki e-ticaret çıkarlarının Avrupa’dan daha düşük bir öncelikte olduğu konusunda spekülasyon yapmak mümkün.

Açıkçası, Amazon’un işletme modeli henüz Güneydoğu Asya’ya uymuyor. Hindistan’daki pazar payını domine etse de; operasyon, altyapı vb. için büyük miktarda maliyeti olan üst uç (high-end) bir e-ticaret işletmesi. Amerikalılar ve Avrupalılar tarafından beğenilen e-ticaret türü Güneydoğu Asya’daki hakimiyetin yıllarca uzağında. Alibaba’nın kökleşmiş stratejisi ona kısa ve uzun vadeli dayanma gücü veriyor.

Tabii Hindistan kolay lokma bir yer değil. Amazon için erişilmez olan bir pazar ve Çin’den sonra dünyanın neredeyse ikinci en kalabalık pazarı. JD ve Alibaba’nın hakimiyetinde. Mesele şu ki; Amazon, Hindistan’dan sonra, Güneydoğu Asya’yı harekete geçecek kadar umursuyor mu? Eğer umursuyorsa da çok geç değil mi? Merkezindeki mantık ne olursa olsun Amazon kuşkusuz Güneydoğu Asya’da dezavantajlı durumda ve bu, Orta Doğu ve Doğu Avrupa gibi doğrudan ve dolaylı olarak bağlı olan bölgeler için dalgalanma etkisini temsil edecektir. Hindistan’ı kazanmak 3 milyar dolara mal olacaksa, birçok adası, hükümeti ve kültürüyle Güneydoğu Asya ne kadara mal olacak? Aslında Amazon’un şimdiden kaybetmiş olması muhtemel.

Bu yazı Anh-Minh Do tarafından yazılmış ve Forbes’ta yayınlamıştır. DigitalTalks ekibi tarafından Türkçe’ye çevrilmiştir. 

Etiketler