Ford, Otonom Araba Beyni Yapmak İçin Google ve Uber Kıdemlilerine 1 Milyar Dolar Veriyor

Ford, Argo Al adında daha önce duyulmamış bir yapay zeka startupı için beş yıl boyunca 1 milyar dolar yatırım yapmayı planladığını açıkladı. Pittsburgh genel merkezinde aylardır çalışmalarını gizlilikle yürüten şirket, Google’ın otonom ile ilgili ekibinin kıdemli üyesi Bryan Salesky ve Uber’de 2016 yılının Eylül ayına kadar otonom çabalara öncülük etmiş Peter Rander tarafından kuruldu. Ford’un amacı, otomotiv şirketinin otonom alanda bir lider olmasında yardımcı olabilecek Argo Al’in uzmanlığından yararlanmak.

Bu anlaşma, Ford’un Argo’yu ve şirketin çoğunluk hissesini alması demek oluyor. Ancak Ford’a göre bu anlaşma bir devralma değil, bir yatırım. San Francisco’da düzenlenen bir etkinlikte Ford’un CEO’su Mark Fields, “Muhasebe açısından bakıldığında, Argo Al bir yan kuruluş” dedi. “Ancak onların nasıl çalıştığı ve bizim kurumu nasıl yapılandırdığımız bakımından bakarsak onlara oldukça fazla bağımsızlık veriliyor.” Örneğin Ford ve Argo, mühendisleri rakiplerine katılma fikrinden uzak tutmak için startupta bir işe alma teşviki olarak öz sermaye (equity) kullanmayı planlıyor.

Ortaklığın bir parçası olarak Argo Al, Ford’a 2021’de yolda olmasını planladığı otonom araç için otonom sistem geliştirmesinde yardım edecek. Fields, “Argo Al’ın odak noktası, Ford’un bizim otonom aracımızı pazara getirme çabasını desteklemek olacak.” dedi. Gelecekte  Argo ve Ford’un odağının, otonom sistemini başka şirketlere lisans vermeyi içerebileceğini de sözlerine ekledi. Bu çaba, geçen yıl otonom araç yazılımı geliştirmek ve lisansını vermek için Volvo’nun otomotiv güvenliği tedarikçisi Autoliv ile yaptığı ortaklıkla oldukça benzer.

Ford en büyük Amerikan şirketlerinden biri olabilir, ancak Apple ve Google kadar derin bir cebi yok. Bu nedenle bu 1 milyar dolarlık yatırım, robotbilim dünyasının bazı en parlak ve deneyimli otonom araç uzmanlarının uzmanlığına sahip olmak için önemli bir itici güç. Bu, otonom donanım ve yazılıma büyük paralar yatıran Ford’un son stratejisi ile de uyumlu. Geçtiğimiz yıl Ford,  Çinli arama devi Baidu ile birlikte, temel donanım üretmeyi ucuzlaştırmak için önde gelen LIDAR sensörleri üreticisi Velodyne’e 150 milyon dolar yatırım yaptı.

Otomotiv ve teknoloji endüstrileri arasında, bilgiye sahip olmak ve otonom arabaları araştırma aşamasından pazara taşıyabilmek için halihazırda bir silahlanma yarışı var. Tesla gibi rekabetçi hibrit şirketler Autopilot yazılımlarını güncellemekte. Aynı zamanda, Alphabet Inc.’in yeni Waymo bölümü ticaret faaliyetlerini hızlandırmakta ve Uber otonom ulaşım (ride-hailing) hizmetlerini test etmekte.

Ford açıkça Silikon Vadisi’nin, en üst seviye yetenekler için fazla fiyat verdiğini görmek istemiyor. Ayrıca otonom araçlar; bilgisayar görüntüsü, robotbilim, makine öğrenimi ve diğer kompleks alanlarla ilgili kapsamlı bilgi gerektirdiği için kullanabileceği yetenek havuzu oldukça dar. Dolayısıyla Argo’yu bir nevi himayesine alarak Ford, endüstride güçlü bir konuma sahip oluyor.

Ford etkinliğinde Salesky, “Argo Al’i otonom araçların elde edilebilir ve ölçelenebilir olması niyetiyle ve vizyonuyla kurduk.” dedi. “Bunu yapabilmek için Ford gibi bir şirketin ölçek ve bilgi birikimine gerçekten ihtiyacınız var.” Ford, Argo Al ekibinin büyüklüğü hakkındaki sorulara cevaplamayı reddederken Salesky, şirketinin çalışan sayısının yıl sonuna kadar 200 kişiden fazla olacağını umduğunu söyledi.

Etiketler