Amazon’un Geleceğinde Banka Olmak Var Mı?

Bir dolu fintech startup, daha uygun maliyetli ve daha kullanışlı alternatifler yaratarak geleneksel finansal hizmetler endüstrisi üzerinde yıkıcı etki yaratıyor. Peki ya Amazon gibi teknoloji devleri? Onla bankacılık sistemi üzerinde yıkıcı etki yaratamada önemli role sahip olabilir mi?

Amerika’nın en güçlü teknoloji şirketleri olan Google, Apple, Facebook ve Amazon (ilk harflerin kısaltması ile GAFA), finansal hizmetler alanına birkaç yıl önce girdiler. Huy Nguyen Trieu’ya göre sonuç hayal kırıklığı oldu. Dünya Ekonomik Forumu’nda fintech danışmanlık kurulu üyesi ve Oxford Üniversitesinde fintech uzmanı olarak görev yapan Trieu bir blog yazısında şöyle diyor: “Teknoloji devlerinin ileride finansal hizmetlerde yıkıcı etkisi yarattığını hiç duymayabiliriz. Ancak bu, önemli rol oynamayacakları anlamına gelmez. Bu devlerin her biri, büyük erişime sahip. Ama bundan da önemlisi, dijital yaşamımızın merkezinde yer almak için diğer tüm hizmetlerle rekabet halindeler.”

Buna rağmen Amerika’da müşteriler, geleneksel bankacılığı halen daha kullanışlı ve güvenilir buluyor. Avrupa Finansal Yönetim ve Pazarlama Birliği olan EFMA ve danışmanlık şirketi olan Capgemini’nin araştırmasına göre ABD’deki müşterilerin %69’u ana bankasına tam güven duyduğunu söylüyor. Bu oran dünya genelinde %55.

Trieu: “Mobil ödeme 15 yıldır çeşitli şekillerde denendi. ABD ve Avrupalı müşteriler, nakit ve kartlı ödemelerin daha kolay kullanılır buluyor. Apple Pay ve Android Pay’in yaygın kullanım bulmakta zorlanması bu şekilde açıklanabilir.” diyor.

Öte yandan Alibaba ve Tencent gibi Çinli teknoloji devleri finansal hizmetler endüstrisine agresif giriş yaptılar ve hatırı sayılır pazar payı kazandılar. Alibaba’nın finans şirketi olan Ant Financial şu an ödeme hizmetleri, bireysel kredi, tasarruf ürünleri, kişiden kişiye borç verme hizmetleri sunuyor. Bu nedenle 60 milyar $ değerleme alıyor.

Amazon, Trieu’ya göre Amerikan teknoloji devleri arasında finansal hizmetler alanında önde gelen oyuncu olmaya aday. Online perakende devi 250 milyon müşteriye sahip. Trieu, Amazon’un tedarikçilerden alıp müşteriye satış yaparak faaliyet gösteren en büyük sanal süpermarket olduğunu belirtiyor. Bu nedenle parayı elde tutma ve ödeme alma işlerinin DNA’sına işlenmiş olduğunu öne sürüyor. Böyle bir şirketin finansal hizmetler sunmasını, mevcut işinin doğal bir uzantısı olarak görüyor.

(www.disruptivefinance.co.uk)

Kaynak: www.disruptivefinance.co.uk

Şirket, Amazon Loans ile doğrudan borç veriyor. Bu hizmet sayesinde Amazon’la iş yapan online satış şirketleri, kredi kartından daha düşük faizle işletme sermayesi toplayabiliyorlar.

2013 yılında başlayan Amazon Loans, bugüne kadar bir kaç yüz milyon $ borç vermiş. Trieu, bunu oyunu değiştirecek ölçekte bulmuyor.

Buna ek olarak şirket yakın zamanda, Visa ve PayPal’a rakip bir ödeme hizmetleri işi başlattı. Hizmet sayesinde müşterileri, binlerce başka sitede ödemeyi Amazon hesabı ile yapabiliyor. 23 milyon aktif kullanıcısı bulunan bu iştirak, sistemini e-ticaret sitelerinde dükkan açan işletmelere ve tüccar iş ortaklarına açıyor.

Amazon ayrıca, finansal hizmetler alanındaki çözümlerini genişletmek için, fintechleri satın alabileceğini duyurdu. Şubat ayında, Hindistan’da online ödeme platformunu kurmak için Emvantage Payment Pvt adlı şirketi satın aldı.

21 Temmuz tarihinde ise Amazon, Wells Fargo & Co ile bir iş ortaklığına girdi. Bu modelde şirket, prime müşterisi olup da öğrenci kredisi kullanmak isteyenlere faiz oranı indirimi sunabiliyor.

ABD’nin pazar değeri açısından en büyük bankası olan Wells Fargo, öğrenci kredisi sağlama açısından ülkenin ikinci büyük özel şirketi. Banka, Amazon Prime müşterilerine öğrenci kredisinde %0,5 faiz indirimi uygulayacak. Yıllık 49$ tutan Prime üyeliği, öğrencilere sınırsız 2 günde teslimat ve özel promosyonlar sağlıyor.

İki şirket bu iş ortaklığında birbirlerine para ödemeyecekler. Wells Fargo, Amazon sayesinde milyonlarca potansiyel müşteriye ulaşabilecek. Amazon ise bunu, öğrencileri Prime hizmetine çekmek için bir pazarlama aracı olarak kullanacak.

Ekonomik durgunluk zamanında azalan özel öğrenim kredileri, tekrar büyüyor ve rekabet artıyor. Ancak bazı uzmanlara göre, Amazon markasını sıkı regüle edilen özel öğrenim kredisi alanına sokmak, markanın itibarını zedeleyebilir. Özellikle de borç alanlar ödeme konusunda güçlüğe düştüklerinde…

Silikon Vadisinin geleneksel bankacılığı etkilediğine şüphe yok. ancak Citigroup’un 2016 Dijital Yıkıcılık Raporu’na göre, henüz etkinin en yüksek olduğu tepe noktasına gelinmedi. Rapora göre finansal teknolojiler alanındaki yatırımlar 2010 yılında 1,8 milyar $ iken 2015’te bu değer 19 milyar $’a çıktı.

Tüm bu yatırımlara ve bankaların artan rekabetle karşı karşıya kaldığı spekülasyonlarına rağmen Citi, Kuzey Amerika bireysel bankacılık alanındaki gelirin sadece %1’inin yeni dijital modellere döndüğünü söylüyor.

Etiketler