Bankacılıkta İnovasyona İlişkin 10 Trend

EFMA (Avrupa Finansal Yönetim ve Pazarlama Birliği), Avrupalı bankalar ve sigorta şirketleri tarafından kurulan ve kar amacı gütmeyen bir oluşum. Birlik, Accenture ile birlikte birkaç yıldır küresel bankacılık inovasyonları için ödül programı yürütüyor. Geçen yıl ödülü kazananlar arasında Commonwealth Bank of Australia, DBS (Singapur), mBank (Polonya), DenizBank (Türkiye), Standard Bank (Güney Afrika) gibi isimler yer alıyor. Kazanılan ödülleri incelersek, geçen yıl ortaya çıkan 10 anahtar trendi ve bankacılığın inovasyonu nasıl kullandığını görebiliriz:

10. Verinin Paraya Dönüştürülmesi

Bankalar, sahip oldukları veri analitiğinin pazarda fırsat yaratabileceğinin farkına varıyorlar. Örneğin Güney Afrika’daki NedBank, pazara ilişkin bilgi sunan hizmetleri ile tüccarlara daha derin bilgi sunuyor. Müşteriler, bu hizmet için ödeme yapmaya gönüllü oluyorlar. Bu tip hizmetleri sunan bankalar, müşterilerce daha uzun süre tercih ediliyor.

9. Sosyal Değer Zinciri

Bankalar tüm işi kendileri yapmak zorunda değiller. İşin bir kısmını müşterinin kendisi de yapabilir. Ayrıca müşterilerin bunun için istekli olduklarını da görüyoruz. Pek çok banka, müşterilerinin fikirlerini bu şekilde topluyor (crowdsourcing). İtalyan Widiba buna iyi bir örnek. Widiba müşterilerine, yeni nesil bankacılığın özelliklerinin ne olması gerektiğini sordu ve söylenenleri gerçekleştirdi.

8. Robot Gücü

Özellikle Japonya’da, gişe yetkililerinin yerini alan robotlar baş göstermeye başladı. Ama iş bununla kalmıyor. UBS, IBM’in Watson platformu ile yüksek değer taşıyan müşterilerine, gerçek zamanlı portföy analitik hizmeti sunuyor. DBS de aynısını uyguluyor.

7. Nesnelerin Bankacılığı (BoT)

Nesnelerin internetinin yolda olduğunu ve kendisini destekleyecek şekilde nesnelerin bankacılığına ihtiyaç duyacağını biliyoruz. Bu alanda bazı gelişmeler baş gösterdi bile. US Bank, hesabınızda hareket olduğunda, evdeki ışıkların yanıp sönmesi için bir link sağlıyor. Brandesco ise, banka hesabınız ve otomobiliniz arasında bir bağlantı sunuyor. Yeni Zellandalı ASB ise, çocuklara para kavramını anlamalarını sağlayan eğlenceli bir yöntem yarattı: Clever Kash.

6. Her Şeyi Kapsa

Bankalar her şeyi kapsayan hizmetler sunmaya çalışıyorlar. Bunun çeşitli örnekleri var. Özellikle de tahminleme analitiği kullanımı ve partnerinizin doğum günü olduğunu hatırlatma gibi hizmetler sayılabilir. Burada esas fikir, sadece özel günü hatırlatmakla kalmayıp, geçen sene partnerinize hediye olarak ne aldığınızı belirterek, şu an hoşuna gidebilecek hediye önerilerinde bulunmak. Rus Alfa Bank, Avustralyalı CBA, İspanyol Santander ve Brezilyalı Caixa bunu gerçek kılma yolunda ilerliyorlar.

5. Değişik Ödeme Yöntemleri

Peki ya sosyal statü sembolü olarak bankacılık yapmak? İspanyol La Caixa’nın temassız özellikli bilekliği, Kanadalı RBC ve Birleşik Krallık’tan HBOS’un biyometrik takip ürünü, Avustralyalı Heritage Bank’ın giyilebilir giysisi… Bu günlerde ödeme yapmak için parmağınızı şıklatmanız yeterli gibi gözüküyor.

4. Etkileşimli İşlemler

Sıkıcı işlem kayıtlarına alışığız. Ama pek çok banka bu günlerde, uygulamalarını diğer tak-çalıştır hizmetlerle entegre ederek, parasal işlemleri daha canlı hale sokuyor. Genellikle Google Maps, Facebook ve Instagram gibi hizmetlerle entegrasyonlar kullanılıyor. Buna bir örnek Moven uygulaması. Bu uygulama, harcama limitinizi aştığınızda akıllı telefonunuzun ekranını çatlatıyor (elbette sırf görüntü olarak simüle ediyor:))

Break the Glass 350

3. KOBİ’lere Olan Aşk

Geçmişte bankalar, KOBİ’leri pek sevmezlerdi. Çünkü bir KOBİ büyük risk barındırır. Büyüyüp 100 milyon $ gelire eriştiğinde dahi kredi riski açısından dikkat edilmesi gereken işletmeler olarak görür. Ama şimdilerde DenizBank’ın Kumsal uygulaması gibi yöntemlerle bu endişeler giderilebiliyor. Kumsal, küçük işletmelere dijital dünyaya erişim imkanı sağlayan, dijital pazarlamadan müşteri ile iletişime kadar geniş bir yelpazede destek sunan bir platform.

2. Her Zaman Erişilebilir Ol

Bankacılık artık 7/24. Ancak Güney Afrikalı Standard Bank gibi bazı bankalar bunun da ötesine geçiyorlar. Müşteri temsilcilerine, kullanabilecekleri tek bir arayüz sağlıyorlar ve bu arayüz, müşterinin tercih ettiği iletişim kanalı her ne olursa olsun işlevsel olabiliyor. Örneğin Facebook Messenger, WhatsApp, Google Hangouts…

1. Her Şey Kişiye Özel

Standart ürün ve hizmetin herkese uygulandığı dönem kapandı. Artık tam fonksiyonlu dijital müşteri platformumuz var. Arka ofis ve analitik kabiliyetleri, gerçek zamanlı deneyimler sunabiliyorlar. Üstelik uygulama programlama arayüzleri sayesinde her yerde ve herhangi bir zamanda…EFMA’nın bu alanda ödüle layık gördüğü kuruluş Polonyalı Idea Bank. Bu banka müşterilerine tam teşekküllü bir finansal ekosistem sunuyor. Bulut tabanlı internet bankacılığından, Uber tarzı ATM’lere kadar…

Idea Bank başka bir kuruluş olan BAI’nin Perakende Teslimat ödülünü de kazandı. EFMA ve BAI, en çok şu üç ülkeden başvuruları ödüle layık gördü: Türkiye, İtalya ve Polonya.

EFMA, 2015 yılı için Türkiye’den 224, İtalya’dan 203, Polonya’dan 141 inovasyon başvurusuna ön elemeyi geçen listede yer verdi. Bunları 134 adet ile İspanya izledi.

Bazıları bu ülkelerden katılımın yüksek olduğu için bu tablonun oluştuğunu düşünebilir. Ancak bu düşünce yanlış. Tablo bu şekilde oluşuyor çünkü bu bankalar yeni, mobile öncelik veren hizmetler devreye alıyorlar. Üstelik bu hizmetler, amaca uygun oluşturulmuş arka ofis sistemleri ile destekleniyor. ABD, Birleşik Krallık ve gelişmiş ekonomilerin bankacılık devlerinin çoğu bu alanda kısıtlı kalıyor.

* Bu yazı Chris Skinner tarafından yazılmış ve DigitalTalks Ekibi tarafından Türkçe’ye çevrilmiştir. Chris Skinner’ın “Digital Bank” adlı kitabı ile Bankalararası Kart Merkezi tarafından “Dijital Bankacılık” adı ile Türkçe yayınlanmıştır.

Etiketler