![](https://www.digitaltalks.org/wp-content/uploads/2016/02/Indian-Businesswoman.jpg)
İstatistikler bazen iç karartıcı olabiliyor. İşte bir örnek: Hindistan’ın teknoloji alanındaki iş gücünün yalnızca %30’u kadın ve bunların sadece %36’sı üst düzey posizyonlara gelebiliyor.
Bazen ise cesaret verebiliyorlar: Ülkede bugün 76-24 olan teknoloji alanındaki erkek-kadın çalışan oranının, gelecek yıl 65-33 olması bekleniyor. Aslında Hindistan bu konuda diğer “sözde” ileri ülkelerden daha iyi. Örneğin ABD’de teknoloji alanındaki çalışanların sadece %21’i kadın.
Teknoloji endüstrisinin bize öğrettiği bir şey varsa bu, sayılara odaklanmak ve her daim yeni çözümler aramak. İşte teknoloji topluluğunun Hindistan’da bir değişim yaratmaya yardımcı olduğu bazı teşebbüsler:
PayPal’ın Programı
Ödeme alanında küresel dev olan PayPal, yerel regülasyonlardan dolayı Hindistan’da pek büyüyemedi. Yine de Chennai’deki teknoloji merkezi ve Bangalore’daki ofisi ile ülkede varlık gösteriyor.
Şirket Şubat ayında, çalışma hayatına en az iki yıl ara vermiş kadınların iş hayatına dönme oranını artırmak için bir program başlattı. Program, teknoloji alanında en az 5 yıl ürün geliştirme ve analitik tecrübesi olan kadınlara odaklanıyor.
Program tamamlandığında, katılımcılardan on tanesi PayPal’ın ofislerinde stajyer olarak kabul edilebilecek veya tam zamanlı iş sahibi olabilecek. Olası roller arasında; yazılım geliştirme mühendisliği, scrum master ve risk analiz takım liderliği var. Program, network oluşturma, bir liderle yakın çalışma imkanı, gelişim ve eğitim imkanları sunuyor.
PayPal’ın Hindistan’daki insan kaynakları direktörü olan Jayanthi Vaidhyanathan, PayPal’ın dünya çapındaki çalışanlarının %42’sinin kadın olduğunu belirtiyor. Vaidhyanathan, bundan 15 yıl önce çocuklarını büyüttükten sonra işe dönüşte bizzat zorluk yaşadığını söylüyor. Kadınların iş hayatına geri dönüşünü sağlama konusunda belli bir program disiplini uygulayacaklarını ekliyor.
Headstart’ın Kadın Girişimci Programı
Headstart Network Foundation, Hindistan’ın en büyüğü olduğunu iddia eden bir girişimci gönüllüsü topluluğu. 30.000’den fazla girişimci üyeden oluşuyor. Bunların çoğunun işi henüz emekleme evresinde. Her hafta sonu etkinlikler düzenliyorlar ve birkaç ay önce kadınlar için özel bir etkinlik serisine başladılar.
Bir seyahat şirketi olan F5 Escapes’in kurucusu ve aynı zamanda Ulusal Kadın Girişimciler Oluşumu’nun lideri olan Malini Gowrishankar anlatıyor: “Headstart Network ilk olarak Bangalore’u Hindistan’ın ilk 3 startup ekosistemi arasına sokmak amacı ile kuruldu. Cumartesi günleri gerçekleştirdiğimiz startup etkinliklerine katılan 500’den fazla kişiden pek azının kadın olduğunu fark ettik. Bu durumu düzeltmek ve kadın girişimcileri gün ışığına çıkartmak istedik. Kendimize, “Kadınlar ne ister?” ve “Onları daha fazla katılım sağlamaya ve daha fazla kazanmaya nasıl cesaretlendirebiliriz?” sorularını sorduk. Gördük ki, çok sayıda kadın işi kurduğu ilk günlerde de desteğe ihtiyaç duyuyor. Mentorluk, devam eden bir süreç olmalı. Ayrıca ekosistem içinde “karşılığını daha sonra öde” ve “aldığının bir kısmını sisteme geri ver” kültürü var olmalı.
Kadın Girişimciler Oluşumu, Hindistan’daki bazı şehirlerde ayda bir toplanıyor. Bu etkinlikte genellikle başarılı bir kadın girişimci konuk ediliyor, networking saati ve mentorluk oturumu yapılıyor.
İş Portali Sheroes
Sheroes, özellikle eğitimli, profesyonel kadınlara yönelik bir iş portali. Şirketin CEO’su Sairee açıklıyor: “Şimdiye kadar hep halkın içindeki kadınları iş hayatına kazandırma veya iyi eğitimli kadınları yönetim kuruluna sokma konusunu konuştuk. Orta kademedekiler gündem dışında kaldı. Onları da gündem yapmak istiyoruz. Diyelim ki kariyerinin ortalarında, öne çıkıp kendi işini kurmak isteyen bir kadınsınız. Sheroes’a gelip bir mentor bulabilirsiniz. Hintli kadınlar için iş dünyası, hiç bir zaman sohbetlerin gündemi olmadı. Bunu değiştirmek istiyoruz.”
Alınacak Çok Yol Var
Hindistan’da yukarıdakilere ek olarak, birkaç kadın odaklı teşebbüs daha var. Hindistan’daki yazılım endüstrisi topluluğu olan NASSCOM, daha fazla sayıda kadının girişimci için harekete geçti. Anita Borg Enstitüsü’nün Hindistan’daki Grace Hopper etkinliği, geçen yıl 1.600’den fazla katılımcı ile, teknoloji alanındaki kadınların bir araya geldiği dünyadaki en büyük birkaç etkinlikten biri oldu.
Bu tip teşebbüsler, gelişme sağlandığı izlenimi oluştursa da, ülkede kadınlara ilişkin gündem genelde olumsuz. Örneğin Chattisgarh eyaletinde, mevcut hükümeti oluşturan partinin genç öğrencilere dağıttığı bir bildiride, çalışan kadınların işsizliğin ana nedeni olduğu belirtiliyor.