Milyonlar Sırlarını Whisper’da Paylaşıyor

Zorbalık. Cinsel taciz. Terörist planları. Tüm bu aktiviteler için anonim sosyal medya uygulamaları adeta bir cennet konumunda.

Anonim uygulamalar son yıllarda sıkı mercek altına alınıyor. Uygulamalardan biri bir okul öğrencisinin öldürülmesine sebep olduğu için eleştirilirken diğeri cihatçılar arasında popüler olmasıyla nam salmış vaziyette.

2012 yılında kullanıma açılan anonim bir sosyal medya uygulaması olan Whisper ise, anlatılmayan hikayeler için anonim platformların bir araç olabileceğini kanıtlamak istiyor. Erkeklerin tecavüze uğramasından türban takmanın nasıl bir his uyandırdığına kadar pek çok konuda kullanıcılar uygulama üzerinde düşüncelerini ve hislerini diğerlerine açıyor ve yanıt verebiliyor.

Whisper kurucu ortağı ve CEO’su Michael Heyward, uygulama üzerinde en çok kullanılan ve aranan kelimenin nefret veya öfke sözlerinden biri olmadığını, “Aşk” olduğunu belirtiyor.

Aldığı yatırımlar 61 milyon doları bulan Whisper, 2014 Ekim ayında bir engele takıldı. Whisper’ın anonimlik iddialarını sorgulayan bir makale yayınlayan The Guardian sonrasında iddialarından bazılarını geri çekti. O günden beri şirket emin adımlarla büyümesini sürdürüyor.

Geçtiğimiz günlerde 187 ülkede 20 milyon aktif üyesi olduğunu açıklayan Whisper, bu rakamın son 6 ayda ikiye katlandığını belirtti.

28 yaşındaki Heyward, “ Anonimlikten ziyade gerçekliğin ön planda olduğu bir uygulamayız” dedi. Ayrıca Heyward tüm kullanıcı verilerinin özel sağlık bilgileri gibi korunduğunu da belirtti.

Elbette gerçeklik için güvenilir bir ortam oluşturmak pek kolay değil.  Bu sebeple girişimin altın kuralı, “Acımasız olma, müstehcen olma ve yasaları çiğneme”. Dolayısıyla şirket, içeriklerin moderasyonuna yoğunlaşmış durumda. Heyward’a göre bu özellik şirketin temel yetkinliklerinden biri.

Heyward, “Daha en baştan her şeyin pozitif olması için işleri sıkı tutuyoruz. Kötü içerikle ilgili sıfır tolerans gösteriyoruz,” diyor.

Whisper, zorbalık, kiloyla veya cinsel yaşamla dalga geçme gibi durumlar içeren içerikleri engelliyor.

Amaç bu tür gönderilerin Whisper üzerinde yayına çıkmadan önce filtrelenmesi ve asla yayınlanmaması.

Whisper daha önceleri gönderileri incelemek için moderatörleri kullanıyordu. 1,5 yıldır ise lise çağındaki kullanıcıların gönderileri otomatik olarak işaretleniyor. “Aile” veya “futbol maçı” gibi kelimeler kullanıcının yaşını belli ederken bu kişilerin gönderileri daha yakından inceleniyor.

Yik Yak isimli üniversite öğrencileri arasında yaygın olarak kullanılan bir diğer anonim sosyal platform ise lise öğrencilerini tamamıyla engelliyor.

6 ay kadar önce Whisper, gönderilerin içeriğiyle ilgili daha hızlı kararlar vermeyi sağlayan bir tür öğrenen makine sistemi geliştirdi. Geçmişte insan moderatörler tarafından yapılan kararları baz alarak yüz milyonları bulan bu verileri kullanan The Arbiter isimli sistem, hangi içeriğin yayınlanacağı ve hangisinin engelleneceğinin kararını veriyor.

Whisper Güven ve Güvenlik Direktörü Nona Farahnik, “ İnsan moderatörün gönderiye zaman ayırıp karar vermesi için belirli bir süre gerekiyor. Makineler ise bunu göz açıp kapayana kadar yapabiliyor,” diyor.

Eğer makine gönderiyi ne şekilde kategorileştireceğini bilmiyorsa o vakit gönderi insan moderatörlere gönderiliyor.

Yik Yak’ta ise yine anonim yorumlar için güvenilir bir ortam oluşturulurken hem moderasyon söz konusu hem de kullanıcıların olumlu/olumsuz şeklinde içerikleri işaretlemesi mekanizması kullanılıyor.

Whisper yöneticisi Farahnik, yasa uygulayıcılar, Whisper veri bilim adamları ve Filipinler’deki 100’den fazla moderatör ile yakından çalışıyor. Farahnik veya başka bir ekip arkadaşı düzenli aralıklarla Filipinler’i ziyaret ederek moderatörleri kültürel konularda eğitiyor. Bu eğitimler çerçevesinde moderatörlere Mean Girls (Kötü Kızlar) gibi filmler izletiliyor ve gazete haberleri gösteriliyor.

Kısacası titizlikle yapılmış moderasyonun bir iş stratejisi olduğunu dile getiren Heyward, “Çocukları ağlatan bir ürün üzerine inşa edilmiş bir şirket başarıya ulaşamaz,” diyor.

Etiketler