Otonom Araçlar Uber’e Karşı

Benchmark Capital ortağı ve Uber yönetim kurulu üyesi Bill Gurley,  Uber’in araç çağırma işinde egemen olacağını belirtti. Bunun sebebi ise Uber’in iş modelinin aslında sürücülere dayalı, yerel arz ve talep pazaryeri olması. Bu tür yerel pazaryerlerinin çok güçlü ağ etkisi (network effects) yarattığı biliniyor. Bu güçlü yerel ağ etkisi, sürücü ve yolcu arz-talep dengesine dayalı bir sistem olarak işliyor. Bu model ile sektörde inanılmaz yükselişe geçen Uber’in karşı karşıya olduğu bir soru mevcut: Otonom araçlar Uber için ne anlam ifade ediyor?

Cevap basit. Otonom araçların Uber’i yerle bir edebilme ihtimali yüksek.

Otonom araçlar söz konusu olduğunda Uber’in döngüsündeki “daha fazla sürücü” elementinin yerini “daha fazla kendi hareket edebilen araç” alıyor. Sürücüler doğal olarak geçici bir pozisyona düşüyor. Otonom araçlar ise kalıcı bir yere sahip oluyor. Yola çıktıklarında yakıt alma, tamir vs gibi işlerin yapıldığı zaman haricinde %97’lik bir zaman dilimiyle çalışma imkanına sahipler. Neticesinde Uber’in yarattığı sürücü ve yolcu pazarını ortadan kaldırarak 7/24 hizmet verme seçeneği sunuyorlar. Sınırsız hizmet söz konusu olduğundan da son birim maliyetlerini ciddi oranda düşürüyorlar.

Otonom araçların insanlar tarafından kullanılan araçlardan çok daha ucuz olacağı konuşuluyor. Günümüzde gelirin %80’ini sürücüler alırken %20’lik kısım Uber’e kalıyor. %80’in 30’luk kısmı yakıt ve bakım maliyetlerine ayrılırken sürücülere %50’lik bölüm kalıyor. Otonom araçların çok daha az özelliklere sahip olarak üretilmesiyle normal araçlardan %60 daha ucuz olması bekleniyor.

Şimdi Uber’in karlı döngüsünü tekrar oluşturursak:

“Daha fazla sürücü”yü “daha fazla otonom araç” ile; “düşük fiyatları” da “daha düşük fiyatlar” ile değiştirirsek tabiri caizse ortada pazar denen bir şey kalmıyor.

Uber’in pazardaki hakimiyeti kırmak için doğru otonom araç ile pazara girmek gerekiyor.

Bu iş için ise en doğru oyuncunun Google olabileceği konuşuluyor. Uber’e yatırım yaptığından araç çağırma işindeki gizli ve önemli bilgilere erişimi olduğu düşünülen Google’ın ayrıca en iyi harita çözümlerine sahip olması da bu savı güçlendiriyor. Uber’in tekelini kırabilecek fırsata sahip daha uygun pozisyonda bir şirket hayal etmek oldukça zor.

Google’ın bu konuda nasıl adım atacağı ise merakla bekleniyor.

Etiketler