
San Franciscolu Lyft ve Çinli Didi, Uber’e karşı uluslararası ittifak yapacaklarını duyurdu.
Uber Technologies Inc.’in en büyük rakipleri uygulamalarını birleştirerek uluslararası bir araç paylaşım hizmeti sunmayı planladıklarını açıkladı.
San Franciscolu Lyft Inc. ve Çinli Didi Kuaidi Joint Co. imzaladıkları anlaşma ile her iki uygulamanın da kullanıcılarının, ülkeler arası seyahat ederken diğer uygulamadan araç paylaşım hizmeti alabileceğini duyurdu. Didi ayrıca Lyft’e 100 milyon dolar yatırım yaptığını açıkladı.
Her iki uygulama da kullanıcılarından kendi para biriminde ödeme alacağından yolcuların döviz sorunu yaşamayacağı belirtildi. Örneğin ABD’ye seyahat eden bir Çinli kullanıcı Didi uygulamasını açıp Lyft araç paylaşım hizmeti satın alabilecek. Ödediği miktar Didi tarafından Lyft’e aktarılacak.
Lyft ve Didi’nin Hintli Ola ve Singapurlu GrabTaxi ile de anlaşma görüşmeleri yaptığı da gelen dedikodular arasında. Ancak şirketlerden yapılan herhangi bir resmi açıklama henüz yok.
New York’ta düzenlenen bir basın toplantısıyla duyurulan anlaşmada Lyft yöneticisi John Zimmer ile Didi yöneticisi Jean Liu, uygulamaların birbiriyle uyumlu halde çalışmasının ancak gelecek yıl mümkün olabileceğini dile getirdi. Tarafların anlaşmasına göre; Çin’i ziyaret eden Amerikalı Lyft kullanıcıları için İngilizce konuşan sürücü seçeneği getirilecek.
Bu anlaşma ile Lyft’in uluslararası kullanıcı oranında artış bekleniyor. Ayrıca var olan kullanıcılar ABD dışında seyahat ederken alışkın oldukları uygulamayı kullanma şansı elde edecek.
Asyalı Didi ile yaptığı ortaklık Lyft için uluslararası arenadaki önemli bir adım. Mart ayında yaptığı bir açıklamayla yıl sonunda ABD dışında kullanımda olacağı ilk şehri açıklayacağını belirten Lyft’in genişleme planı henüz bilinmiyor.
Bu adım Uber’e karşı alınan ilk güçlü aksiyon olarak değerlendiriliyor. 60 ülkede kullanılan Uber, global bir marka yaratmayı başararak yerel rakiplerine karşı avantajlı konuma geldi.
Bu genişlemelere rağmen Uber için Asya, rekabetin en kızışmış olduğu bölge. Yoğun kent nüfusu ve yaygın akıllı telefon kullanımı Asya’yı araç paylaşım startupları için verimli bir bölge haline getiriyor. Pek çok yatırımcının milyarlarca dolar yatırım yaptığı Asya pazarındaki yerel startuplar bu sayede hızlı bir şekilde büyümeyi başardı.
Bu yılın başlarında iki yerel rakibin birleşmesiyle kurulan Çinli Didi Kuaidi, Hindistan’daki Ola ve Singapurlu GrabTaxi ile pek çok ortak yatırımcıya sahip. Didi Kuaidi, geçtiğimiz günlerde 3 milyar dolar yatırım alarak tek seferde bu kadar fazla yatırım alan ilk startup oldu. Bu yatırımla birlikte 16 milyar dolar değere ulaştığı belirtildi. Hintli Ola’nın 226 milyon dolarlık yatırım toplamasıyla 5 milyar dolar değere sahip olduğu açıklandı.
Didi Kuaidi ve iki büyük destekleyicisi olan Alibaba ve Tencent Holdings Ltd.’nin Lyft’e Mayıs ayınca yatırım yapmasından sonra Lyft, Uber’le stratejik bir şekilde rekabet edebilmek için Çinli yatırımcılarıyla işbirliğine gitme kararı aldı.
Lyft’in Asya pazarında yaptığını Avrupa’da yapıp yapmayacağı henüz muallakta. Zira Uber en büyük sorunu Birleşik Krallık ve Fransa’da yaşıyor. Birleşik Krallık kökenli Hailo, İsrail çıkışlı Gett Londra’da oldukça popüler. Fransa’da ise Uber, ChauffeurPrivé ve SnapCar gibi uygulamalarla baş etmeye çalışıyor.
Ayrıca Avrupa’daki pazarın araç paylaşım uygulamalarına karşı çok da misafirperver olduğu söylenemez. Grev yapan taksiciler ve Uber’e karşı sert önlemler getiren yönetmelikler özellikle Almanya, İspanya ve Fransa’da işleri zorlaştırıyor. Fransa’da Uber’in iki üst yöneticisine karşı suç iddiaları ise henüz çözümlenmiş değil.
Bu sebeplerle Lyft’in genişleme planlarında Avrupa’da Uber ile rekabet edip etmeyeceği henüz bilinmiyor.