Yeni e-ticaret çağında, pazarlama demek tüm kanallarda kusursuz deneyim, aynı gün teslimatla müşterileri memnun etme, muhteşem çalışan müşteri servisi ve çözüm önerileri sağlama ve müşterilere gerçek zamanlı kişiselleştirilmiş mesajlar göndermek anlamına geliyor. Peki yapay zekanın perakendecilere faydaları nelerdir?
Kişiselleştirilmiş e-ticaret yalnız big data diye de bildiğimiz büyük veri demek değildir aynı zamanda bu verinin yenilikçi yollarla kullanılması gerekir. Müşterilerine mümkün olan en iyi deneyimi sunmak için aktif bir şekilde çalışan perakendeciler pazarlamaya bambaşka bir bakış açısıyla yaklaşmaktadır.
Yapay Zekanın Perakendecilere Faydaları
-
Yapay Zeka Destekli Görsel Arama Alışveriş Deneyimini Zenginleştirir
Görsel arama uzun zamandır duyduğumuz bir kavram ancak yapay zekanın gelişimi ve mobil e-ticaretin yükselmesiyle perakendeciler de bu konuya daha fazla önem vermeye başladı. ABD’li mağaza Neiman Marcus Snap Çek, Bul ve Alışveriş Yap özelliği ile müşterilerine istedikleri ürünün fotoğrafını çekme ve bu ürüne benzer görselleri mağaza envanterindekilerden bulma imkanını sunuyor. Neiman Marcus, görsel aramayı entegre ettiğinden beri mobil uygulama kullanımını ve müşteri etkileşimini arttırmış durumda. Görsel aramayı çevrimiçi alışveriş deneyimini geliştirmek için kullanan perakende markaları arasında Asos, John Lewis, Shoes.com, Nordstrom ve Urban Outfitters da var.
Neiman Marcus, Memory Mirror adında bir başka son teknoloji özelliği daha müşterilerinin kullanımına sundu. Bu teknoloji sayesinde alışveriş yapanlar denedikleri kıyafetin 360 derece fotoğrafını çekip arkadaşlarına e-posta veya sosyal medya aracılığıyla gönderebiliyor. Memory Mirror bir nevi sanal giyinme odası gibi. Giyinme odaları ise mağazada alışveriş yapma alışkanlığını bıraksalar da kullanıcıların en çok özlediği özellikler arasında yer alıyor.
-
Yapay Zeka Destekli Chatbotlar Müşteri Hizmetlerinde Önemli Bir Gelişme
IBM’e göre Y kuşağının %65’i müşteri hizmetleri konusunda insanlarla konuşmak yerine sohbet robotlarıyla konuşmayı tercih ediyor. Gün geçtikçe de daha fazla sayıda insan bu uygulamaya alışıyor.
Mobil mesajlaşma uygulamaları ve 7/24 hizmet ihtiyacı chatbot yani sohbet robotlarını çevrimiçi perakendeciler için vazgeçilmez hale getirdi. Markalar chatbotları müşteri hizmetlerini geliştirmek, çözüm ve hizmet sunmak ve satınalım süreçlerini otomatize etmek için kullanıyor.
En ünlü chatbot platformları Facebook Messenger, WhatsApp, WeChat ve Slack olarak sıralanabilir. Uber, Burberry ve 1-800-Flowers gibi büyük markalar ise chatbotları kullanarak yeni müşteri kazanımı konusunda oldukça başarılı.
Chatbotlar seyahat markaları için de vazgeçilmez hale geldi. Kayak, Skyscanner ve Expedia kendi bot uygulamalarını başlattı.
Moda ve güzellik markaları da müşterileriyle iletişime geçmek ve kişiselleştirilmiş bir deneyim sunmak için chatbot kullanıyor. BI raporlarından birine göre ¨Kozmetik zinciri Sephora, Kik üzerinde kullanıcılara anket doldurtmak için bir bot uygulaması kullandı. Anketi kullanıcıların %40’ı doldurdu ve bu oran benzer platformalarda yapılan anketlerden çok daha fazla demekti.¨
E-ticaret oldukça rekabetçi bir ortam. 2017’de büyüyecek ve başarılı olacak markalar yeni teknolojiyi işlerine entegre ederek daha kişiselleştirilmiş müşteri hizmetleri sunan markalar olacak.
-
Yapay Zeka Destekli Derin Öğrenme Müşteri Tanımayı Kolaylaştırıyor
Çevrimiçi perakendecilerin yapay zekayı kullanarak satış yapma sanatında ustalaşması kaçınılmaz. Kullanıcı verileri müşterinin niyetini anlamayı ve gerçek zamanlı mantıklı öngörülerde bulunmayı sağlıyor. Makine öğrenme algoritmaları ise davranış, aktivite, profil verileri gibi bilgileri kullanarak kişiselleştirilmiş çözümler sunabilecek kadar gelişmiş durumda.
Perakendeciler yapay zekayı ayrıca müşteri davranışlarını tahmin etmek için de kullanıyor. Makine öğrenmesi algoritmaları büyük veri setleri ile eğitilirse oldukça güçlü ve bu büyük verilerden aksiyon yaratacak kadar becerikli hale gelebilir. Yapay zeka pazarlamacıların bir müşterinin ne zaman satın almaya yatkın olacağı gibi daha fazla öngörüye olan açlıklarını da giderecek kapasitededir.
Yapay zeka pazarlamacılara ayrıca derin ürün katalog verileri, müşteri konum bilgileri ve otomatik envanter yönetimi gibi konularda da destek sağlamaktadır. Bu sayede pazarlamacılar tam zamanında aksiyon alabilmektedir. Teknolojideki gelişmeler sayesinde yapay zekanın perakendecilere faydaları gün geçtikçe artmaktadır.