Mobil Ödemeler Artıyor, Bankacılık Sistemi Ayak Uydurmaya Çalışıyor

Ryan Craine nakit taşımaktan nefret ediyor ve çek kullanmayı tam bir baş belası olarak görüyor. Bu ikisini de uzun süredir terk etmiş. Çoğunlukla akıllı telefonu ile ödeme yapıyor.

28 yaşında, Washington’da teknoloji destek uzmanı olarak çalışan Bay Craine, geçerli olan dükkanlar ve restoranlarda ödemeyi Apple Pay ile yapıyor. Ayda yaklaşık 20 kez, kira ödemesi, yemekler, altyapı faturaları ve market harcaması için Venmo adındaki dijital cüzdan hizmetini kullanıyor. Geçen yıl öğrenim kredisini yeniden finanse etmek için, online borç verme girişimi olan Earnest’i kullandı.

Craine’in para kullanmadaki tercihleri, yeni dijital finansal hizmetlere doğru olan değişimin bir göstergesi. Bu değişim, bireysel bankacılık endüstrisini etkilemeye yönelik bir tehdit oluşturuyor. Hizmetlerin popülerliği, önde gelen bankaların adapte olmak için harekete geçmesine neden oluyor.

Bank of America’nın CEO’su Brian Moynihan, bankaların bu değişimine karşılık vermekte başarısız kalmaları durumunda, endüstrinin bir bölümünü tamamen kaybedebileceklerini düşünüyor.

Analistlere göre bugün 20’li  yaşlarda ve 30’lu yaşların başında olan Amerikalılar, geleceğin banka pazarı hakkında ipucu veriyorlar. Moody’s Analytics’te baş ekonomist olan Mark Zandi şöyle diyor: “Söz konusu kitlenin finansal sistem ile olan ilişkisi değişik: akıllı telefonları içinde ve elektronik formda. Bu ilişki, bankacılık sistemi için yıkıcı bir etki gösterecek.”

Finansal hizmetler alanında faaliyete başlayan girişimler “Fintech Startup” olarak adlandırılıyor. Bu girişimlere para yağıyor. Öte yandan Apple, Google, Amazon, Facebook ve Samsung gibi teknoloji devleri bireysel bankacılık alanına giriyorlar. Bu alana girişte genellikle, dijital ödeme uygulamalarını kullanıyorlar.

CB Insights adlı araştırma şirketine göre, bireysel bankacılık alanına odaklanan girişimlere olan yatırım, 2015 yılında 6.8 milyar $ seviyesine erişti. 2014 yılında bu değer 2.2 milyar $’dı. Bir yıl içinde neredeyse üçe katlanmış.

Önde gelen bankalar, bu gerçeği görerek bazı adımlar attılar bile. Citigroup, online borç verme şirketi olan Lending Club ile bir takım oluşturdu. Banka, Ekim ayında  Citi FinTech adlı ayrı bir birim oluşturdu. CEO Stephen Bird, çalışanlarına ilettiği bir mesajda, teknolojik değişimin kuvvetlendiğini, rekabetin her yerde olduğunu belirtti ve bankanın bu şartlarda kilit bir noktada bulunduğunu belirtti.

Bird yeni birimin, bankayı geleceğe taşıyacak öncü olacağını belirtti. Uzun vadeli hedefin, müşteriye kolaylık sağlayabilecek bankacılık hizmeti sunmak olduğunu söyledi ve örnek olarak Uber’den araç çağırıp ödeme yapmanın kolaylığını gösterdi.

Fintech girişimler, şimdilik küçük ölçekliler. Henüz devlet garantisi altında bulunan tüketici tasarrufları kapsamında yer alıp mevduat toplama yapmıyorlar.

Ayrıca geleneksel bankaların on yıllardır geliştirdiği regülasyon mekanizmalarına sahip değiller. Şimdiden bazı hizmetleri regülasyon tarafından incelemeye alınmış durumda.  Kasım ayında Apple, Google, Amazon, PayPal ve Intuit, birleşerek bir grup oluşturdu. Financial Innovation Now adlı grubun hedefi, finansal hizmetler alanında inovasyonun artırmasını destekleyen politikalar oluşmasını sağlamak.

Etiketler