İngiliz Mali Gözlemcisinden “Şimdi Al Sonra Öde” Uyarısı

İngiltere’nin mali gözlemcisi FCA, şimdi al sonra öde (BNPL) sisteminin yanıltıcı reklamını yapanların iki yıl hapis cezasıyla karşı karşıya kalabileceği konusunda uyarıda bulundu. FCA, borç veren şirketlere “dürtüsel alışverişi” teşvik etmemelerini ve geç geri ödeme ücretlerini ayrıntılı şekilde açıklamalarını söyledi. 

İngiltere’nin yaşam maliyeti krizi gittikçe büyürken İngiltere Mali Davranış Otoritesi FCA, şimdi al sonra öde şirketlerine ve İngiliz Perakende Konsorsiyum’una yaptığı uyarıda, reklamlarda anında, faizsiz ve kısa vadeli kredilerin faydalarının, muhtemel risklere ilişkin net bir açıklama yapılmadan vurgulandığını iletti. 

Giyim gibi perakende alışverişlerin ödemelerini birkaç haftaya yayan BNPL sistemi, İngiltere’de herhangi bir düzenlemeye tabi olmasa da FCA’nın bu sistemin reklamlarına müdahale yetkisi bulunuyor. FCA bu yıl içerisinde 4.226 reklamın geri çekilmesine veya değiştirilmesine karar verdi.

Yaşam Maliyeti Krizi BNPL Sistemini Cazip Kılıyor

Artan enerji maliyetleri ve 40 yılın en yüksek seviyesindeki enflasyonun gıda fiyatlarını artırmasıyla ekonomik sıkıntılarla karşı karşıya kalan İngilizler için şimdi al sonra öde seçeneği cazip geliyor. 

FCA’nın tüketiciler ve rekabetten sorumlu direktörü Sheldon Mills, “Yaşam maliyeti krizi yaşadığımız bu dönemde tüketiciler, mali durumları hakkında ve nasıl ödeme yapacakları konusunda zor kararlar almak zorunda kalıyor.” dedi.

BNPL şirketleri, perakendecilerin bu sistemi kullanarak yaptığı satıştan komisyon alarak para kazanıyor. Bazı bankalar ise normalde kredi kartı alamayacak veya sıkı kontrollerden geçmesi gerekecek müşterilere BNPL hizmetini sunmak için adeta yarışıyor.

Bazı BNPL sağlayıcıları gecikme faizi uyguluyor ve ödemelerin yapılmaması tüketicilerin kredi notlarının düşmesine yol açabiliyor.

FCA’dan Dört Şirkete Sözleşme Değiştirme Çağrısı

FCA geçtiğimiz Şubat ayında ‘müşteriler için potansiyel zarar oluşturduğu’ gerekçesiyle Clearpay, Klarna, Laybuy ve Openpay isimli dört BNPL şirketine sözleşmelerini değiştirme çağrısı yapmıştı.

Uyarılar, tüketici hakları yasası kapsamında yapılmış ve İngiltere hükümeti BNPL kontrollerini uygulamaya koymak için hazırlanacak taslak mevzuat için kamuoyuyla istişare sözü vermişti.

Klarna geçtiğimiz günlerde yaptığı açıklamada, reklamlarının FCA kurallarına uygun olduğunu ve ödemelerin gecikmesi gibi ayrıntıların müşterilere daha net aktarıldığını söyledi.

Klarna sözcüsü, “Seçtiği hizmet hangisi olursa olsun tüketicilerin korunması için sektörün uygun bir şekilde düzenlenmesi için çağrıda bulunmaya devam ediyoruz.” ifadelerini kullandı.

Bain & Co geçen yıl yayınladığı bir raporda, 2020’de yıllık %60 ila %70 büyüme oranlarıyla BNPL işlemlerinin, İngiltere’nin e-ticaret pazarının %5’ini oluşturduğunu ve 6,5 ​​milyar sterlin değerinde olduğunu söylemişti.

FCA yaptığı açıklamada, tüm mali reklamların FCA tarafından yetkilendirilmiş bir şirket tarafından onaylanması gerekliliğinin ihlalini durdurmak için düzenleyici ve cezai yaptırım makamlarına başvuracağını da ekledi.

Etiketler