Rus e-ticaret firması Ozon, geçtiğimiz hafta Perşembe günü yaptığı açıklamada, Rusya’nın Batı yaptırımlarının etkisini sınırlamaya çalışmak için getirdiği mevzuattan yararlanarak platformunda paralel bir ithalat mekanizması aracılığıyla ürün satmaya başladığını söyledi.
Eşi görülmemiş yaptırımlar ve tedarik zinciri sorunlarından etkilenen Rusya, perakendecilerin ticari marka sahibinin izni olmadan yurt dışından ürün ithal etmesine izin veren paralel ithalatı yasallaştırdı.
Şirket, Reuters’e verdiği demeçte, “Paralel ithalat sayesinde ithal edilen ürünlere Ozon’da ulaşılabiliyor. Akıllı telefonlar ve bileşenleri de dahil olmak üzere Ozon’da popüler elektronik markalarının satışına şimdiden başladık.” dedi.
Ozon, paralel ithalatın Rus tüketicilere bir dizi ürün sunduğunu, ancak platformunda sahte ürünlerin görünmesini önlemek için çalıştığını ve satıcıların sattıkları malların orijinal olduğunun kanıtını göstermeleri gerektirdiğini söyledi.
Ozon, markaların isimlerini açıklamayacağını belirtti.
Rusya, yaptırımlar ve lojistik aksaklıklar nedeniyle düzenli ithalatın düşmesinin ardından tüketicileri Batı’nın ticari izolasyonundan korumayı amaçlayan paralel ithalat planına, yabancı otomobil üreticileri, teknoloji şirketleri ve tüketici markalarından oluşan geniş bir ürün yelpazesini dahil etti.
Çok sayıda yabancı şirket, Moskova’nın Ukrayna’daki eylemleri nedeniyle, önümüzdeki haftalarda Moskova’nın mal varlıklarına el koyması ve cezai yaptırımlara izin veren yeni yasaların çıkması ihtimaliyle karşı karşıya olmalarına rağmen Rusya’dan çekildi.
Nike ve Cisco, geçtiğimiz Perşembe günü ayrılma planlarını açıklayarak McDonald’s, Renault ve diğerlerine katıldı.
Mart ayında Ozon’un rakibi Wildberries, paralel ithalat planını etkili bir destek önlemi olarak nitelendirmiş, küçük ve orta ölçekli işletmeler ve sosyal açıdan önemli ürünlerin ithalatı için önemini vurgulamıştı.
Wildberries, sektördeki diğerleri gibi, Rusya’da faaliyetlerini durduran markaların bazı ürünlerini satmaya devam etti.
Kommersant gazetesinin Perşembe günkü haberine göre, elektronik perakendecisi Svyaznoy; oyun konsolları, Apple ve Samsung gibi markalardan akıllı telefonları satmak için ürün yelpazesini genişletti.
Svyaznoy, Reuters’e yaptığı açıklamada, beyaz eşya ve elektronik eşya ithalatçısı olmadığını, ancak Rusya’daki mevcut stokları yenilediğini dile getirdi.
Kommersant endüstri sektöründen bir kaynağını alıntılayarak, cihazların, Rusya’nın Ukrayna’da “özel askeri harekatı” olarak adlandırdığı operasyona başlamadan öncekinden %10-20 daha pahalı olabileceğini belirtti.