
Apple’ın ilk iPhone’u 10 yıl önce bu hafta 29 Haziran 2007’de piyasaya sürüldü. İlk akıllı telefon olmamasına rağmen, rekabetin ötesine geçti ve mobil devrimi başlattı. Çok az sayıda endüstri veya toplum değişmeden kaldı.
İşte iPhone ve Google Android liderliğindeki mobil patlamanın geçtiğimiz 10 yılda yaratmış olduğu bazı büyük etkileri gösteren 10 grafik.
1.iPhone, interneti herkesin cebine taşıdı
Steve Jobs iPhone’u ilk kez piyasaya sürdüğünde, bunu “devrimci bir cep telefonu”, “dokunmatik kontrole sahip geniş ekranlı bir iPod” ve “bir dönüm noktası olan internet iletişim cihazı” olarak nitelendirdi.
iPhone olarak isimlendirilmesine rağmen, dünyada en büyük etkiye sahip olan kısmı, internet cihazı olması kısmıydı. Bunu, mobil ses kullanımı ve patlayan mobil internet trafiğini (iOS ve Android uygulamaları, fotoğraflarlar ve özellikle video ile artan trafik) gösteren Ericsson grafiğinde çok net görebiliriz.

2.iPhone fotoğrafçılığı bir hobiden günlük yaşamın bir parçasına dönüştürdü
Akıllı telefonlar, fotoğraf düzenleme uygulamalarıyla birlikte iyi kameraları herkesin cebine taşıdı ve hepimiz üretken fotoğrafçılara dönüştük. Sosyal medya platformlarının eşzamanlı yükselişi, bize fotoğraflarımızı sergileyecek bir yer ve bir sebep verdi.
Pazar araştırması şirketi KeyPoint Intelligence’a (eski adıyla InfoTrends) göre, bu yıl, dünya genelinde 1.2 trilyon dijital fotoğraf çekilecek ve bunların çoğu (%85’i) telefonlarla çekilecek. 2011’de 400 milyar dijital fotoğraf çekilmişti.
![]()
3.iPhone App Store, yazılım oluşturma ve yayma yolunu değiştirdi
Apple, App Store’u 2008’de – iPhone’un piyasaya sürülmesinden bir yıl sonra – 500 uygulama ile birlikte piyasaya sürdü. Uygulama ölçüm şirketi App Annie’ye göre, şu anda App Store’da 2,1 milyon ve Android rakibi Google Play’de 3.4 milyon uygulama var.
Uygulamalar, bir bankadan hareket duyarlı bir video oyun cihazına kadar her şeyi telefonlara dönüştürdü. Gerçekten de bir nostalji deposu, akıllı telefonlar tarafından yeri alınan günlük öğelerle doldurulabilir: Haritalar, el fenerleri, saatler, tarayıcılar, video kameralar, takvimler, hesap makineleri, bilgisayarlar, iPod’lar ve daha fazlası.
2017 yılının ilk çeyreğinde, App Store ve Google Play’deki indirme ve uygulama içi satın alma işlemleriyle elde edilen gelir, 10.5 milyar dolara yükseldi. Buna, Amazon’daki satın alma işlemlerinden elde edilen gelir gibi uygulama içi reklamcılık veya ticaretten elde edilen gelirler dahil değil.

4.iPhone uygulamaları, insanların çalışma şekli dahil olmak üzere her şeyi değiştirdi.
Talep üzerine olan işler (on-demand work), 1990’ların sonunda yaşanan ilk internet patlamasıyla başladı. Intiuit ile birlikte on-demand işgücü verileri toplayan Emergent Research’ün ortağı Steve King’e göre, GPS çipli ve akıllı telefonların ve Uber gibi on-demand pazar uygulamalarının gelişimine kadar, on-demand işlerin sayısı çok önemli değildi.
Şu anda ABD’de yaklaşık 4 milyon on-demand çalışanı bulunmakta ve önümüzdeki 4 yıl içinde bu sayının iki katına çıkması bekleniyor.

5.iPhone’lar, sakız satışları gibi küçük şeyleri de değiştirdi
Stratejik olarak dergiler ve şekerlemelerle stoklanan süpermarket ödeme sıraları uzun süre sakızların satış noktasıydı. Ödemeyi bekleyen tüketiciler etrafına bakıp gördüğü şeyleri alırdı. Ancak şimdi, cep telefonlarımıza gömülüyoruz, sıkıntımızdan kurtulmak için bir paket sakıza sarılmıyoruz. Pazar araştırması şirketi Euromonitor International’a göre, gerçekten de sakız satışları iPhone’un çıktığı 2007’den bu yana %15 azaldı.

6.iPhone’lar en hızlı güçlenen takıntımız haline geldi – her zaman iyi yönde de değil
Akıllı telefonlar sayesinde insanlar her zamankinden daha fazla olarak geçen sene medyaya zaman harcadı. Eskiden medya dışı bir aktivite olan sosyalleşme, şimdi sosyal medya ve mobil bağlantılar üzerinden gerçekleşiyor. Ayrıca mobil web’de harcanan zaman, fiziksel gazete veya kitap okumak ya da TV izlemek gibi diğer medya aktivitelerine ayrılan zamanın yerini alıyor.
![]()
7.İlginin yönünün değişmesi, reklam sektörünü değiştirdi – Google ve Facebook’u kazananlara dönüştürdü
Reklam dolarları, göz bebeklerinin yöneldiği yerlere doğru gider. İnternet, TV gibi geleneksel reklam platformlarının yerini almakta ve İnternetin kendisi de dönüşüm içinde. Mobil reklam harcamalarının bu yıl masaüstünü aşması bekleniyor.

8.iPhone, Apple’ı değiştirdi ve inanılmaz bir büyüme sağladı
2006 yılında Apple, 19.3 milyar dolar gelirle 1.9 milyar dolar kar elde etti – çoğunlukla iPod ve Mac’den. İşletme, 10 yılda 10 katı kadar büyüdü. Geçtiğimiz yıl, 215.6 milyar dolar gelirle 45.6 milyar dolar kar elde etti.
![]()
9.iPhone, Apple’ı dünyanın en değerli şirketi haline getirdi
iPhone piyasaya sunulmadan önceki yıllarda Apple hala mücadele içindeydi. iPod, önemli bir büyüme getiricisiydi fakat iPhone’un 2008 yılında yapacaklarıyla mukayese edilemezdi. Bugünlerde Apple, Exxon Mobil’in iki katı kadar ve General Electric’in geleneksel mavi çip stoklarının üç katı kadar fazla değere sahip.

10.iPhone, Android ekosistemini yönlendirdi – Samsung gibi şirketlerin canlandırırken BlackBerry ve Nokia’yı çöküşe götürdü
Bu günlerde, iPhone’un birçok ucuz alternatifi var ve satışlar azalıyor. Araştırma şirketi Canaccord Genuity’nin verilerine göre, 2018 yılında Apple’ın 241 milyon telefon satması beklenirken Samsung’un 404 milyon satması bekleniyor. iPhone’ların çoğu akıllı telefona göre daha pahalı olduğunu unutmayın; Apple’ın birim satışları en yüksek değil fakat telefon başına geliri öyle.
![]()
Belki de daha ilginci şu: iPhone’un değiştirdiği pek çok şey bir veya iki derece uzağında ve izole edip ölçmesi zor.
Akıllı telefonun tedbirli ödeme modeli sayesinde uyuşturucu ticareti ve diğer yasadışı faaliyetler daha verimli hale geldi mi? İngilizce temelli mobil uygulamalar gelişmekte olan dünyayla bağlantı kurarken İngilizce’yi daha önemli bir hale getirdi mi? Akıllı telefonlar ve sağladıkları her yere bağlanma durumu, çocuklarının üzerine çok düşen ebeveynlerin, niş toplulukların ya da daha iyi okur yazarlığın çoğalmasına neden oldu mu?