Geleneksel Dersin Zamanı Doldu

Benim gençlik yıllarımda World Wide Web veya video streaming yoktu. Bir şeyi izlemek istiyorsanız, televizyonda onu görene kadar beklemeniz gerekiyordu. Bazen “Galiba bir şov izleyeceğim.” diye düşünüp ilginizi çeken bir şey bulana kadar kanalları gezerdiniz. İşte ben The Mechanical Universe‘ü böyle keşfettim.

Eğer 80’li yılların bu harika televizyon programını bilmiyorsanız, Cal Tech Üniversitesi tarafından sunulan üniversite düzeyi fizik giriş sınıfıydı. Caltech uygulamalı fizikçi David Goodstein tarafından verilen dersleri içeriyordu. En net hatırladığım şey; garip animasyonlarla denklemleri matematiksel olarak göstermeleriydi. Şimdi düşünüyorum da o animasyonlar muhtemelen yanlış olan “bir şeyleri denklemin diğer tarafına taşımak” düşüncesini destekliyordu.

YouTube’ta The Mechanical Universe’i bulup izlemelisiniz. Harika olmasının yanı sıra geleneksel üniversite derslerinin neden öldüğünü gösteriyor.

Geleneksel ders nedir? Bir öğretmenin belirli bir konuyla ilgili bilgiye sahip olduğu ve onu öğrenciye geçirdiği bir öğrenme modelidir. Aslında ara sıra hala dersi veren kişinin okuyucu olarak adlandırılığını görüyoruz. Çünkü eski zamanlarda, internetten ve hatta matbaadan önce, öğretmenler öğrencilerin yazabilmesi için kitabı kelimenin gerçek anlamıyla okurdu.

Beni yanlış anlamayın. Geleneksel ders modeli çok uzun yıllar işe yaradı. Ancak The Mechanical Universe’ün sadece bir bölümünü bile izleseniz, bunun eski bir fikir olduğunun çok belirgin olduğunu görebilirsiniz. Gözlerinizi kapatın ve geleneksel ders sunan bir profesörle üniversite fizik dersinde olduğunuzu hayal edin. Şimdi gözlerinizi açın. Kafanızda olabilecek en mükemmel fizik dersini mi canlandırdınız? Sanmıyorum. Muhtemelen kara tahtanın veya PowerPoint sunusunun önünde mırıldanan birini hayal ettiniz. Bunun The Mechanical Universe’ün bir bölümünden bile daha ilgi çekici olduğunu sanmıyorum. Geleneksel dersi sunan bir öğretmenseniz, bunu yapmayı bırakın ve bunun yerine şovu izletin. Herkes için daha iyi olacak.

Fakat bekleyin! Belki de bir videonun yapamadığı bir şey yapıyorsunuz – öğrencileri etkileşimde bulunmaya ve soru sormaya teşvik ediyorsunuz. Harika! Ancak yine de The Mechanical Universe’ü bir deneyin derim. Biri soru sormak istediğinde şovu durdurun ve sorusunu dinleyin.

Çoğu profesörün aptal olduğunu düşündüğümü düşünmeyin. Sadece, geleneksel dersler verimli değil. Araştırmalar, öğrencilerin işitme ve görme yoluyla öğrenmediklerini, genellikle aktif öğrenme olarak adlandırılan bir model olan yapma yoluyla öğrendiklerini gösteriyor.

Fizik fakültesi, geleneksel dersin ötesine nasıl geçilebileceğini düşünmeye başlamalı. Öğrenmeyi daha ilgi çekici hale getirmek için yapabileceği birkaç kolay şey var. Öncelikle, öğrencilerin kitaptaki okumayı sınıfta değil de sınıfın dışında okumalarını sağlayın. Derste anlatılanlar, ders kitabındaki materyali içeriyorsa, öğrencilere ders kitabını aldırmanın ne anlamı var?  Sadece öğrencilerin kendi kendilerine okuyabilecekleri şeyleri anlatmış oluyorsunuz. Bırakın kendi vakitlerinde ders kitabını okusunlar, siz de ders vaktini deneylere ve gösterimlere ayırın. Bu, öğrenmeyi daha eğlenceli hale getiriyor.

Başka bir kolay değişiklik? Bir öğrenci yanıt sistemi kullanmaya başlayın. Bir konuyu tartışırken, sınıfa çoktan seçmeli bir soru sorun, öğrencilerin tartışmasına ve cevabı oylamasına izin verin. Doğru cevap verirlerse, devam edin. Vermezlerse, cevabın neden yanlış olduğunu açıklayın ve tekrar denemelerine izin verin. Bence en verimli dersler, öğrencilerin iki cevaba bölündüğü ve birbirlerini ikna etmeye çalıştıkları dersler oluyor.

Öğrenmeyi daha aktif bir hale getirmek için yapabileceğiniz onca şey arasında benim en beğendiklerimden biri, eski sade problem çözme yöntemi. Öğrencilere bir problem verin ve gruplar halinde problemi çözmelerini isteyin. Öğrencilerin gruplar halinde çalışarak ve sınıf arkadaşlarıyla cevaplarını paylaşarak ne kadar çok öğrendiklerini görseniz şaşırırsınız.

Bunlar, benim kullandığım birkaç örnek. Mesele, herhangi bir örnek kullanmak değil, öğrencilerin aktif olarak derslere katılabilecekleri bir ortam yaratarak geleneksel dersin ötesine geçebilmek. Bazı zorluklarla karşılaşabilirsiniz. Öyleyse, küçük adımlar atın. Ancak bir şeyler yapın çünkü her an geleneksel ders vermeye devam eden profesörlerin yerini bir video alabilir.

Rhet Allain’in yazısından çevrilmiştir.

Etiketler