BDDK’dan E-ticareti Yakından İlgilendiren Karar

Bundan haftalar önce kredi kartımı bir online alışverişte kullandıktan sonra çalıştığım bankadan bir SMS almıştım. 16 Ağustos tarihinden sonra da kredi kartımı online alışverişlerde kullanabilmek için bana belirtilen numaraya SMS atmam istenmişti. Buna çok anlamam verememiş ama denileni yapmıştım. Meğerse arkasında önemli bir düzenleme varmış.

Bankalararası Kart Merkezi’nin konu ile ilgili yaptığı 6 Mart tarihli duyuruyu sizinle paylaşmak istiyoruz:

Duyuru
Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu’nun (BDDK) 16 Şubat 2017 tarih ve 7052 sayılı kararı ile Türkiye’de faaliyet gösteren tüm Bankalara, kart hamilinin aksi yönde açık talebinin bulunmadığı hallerde, bireysel banka kartı ve kredi kartlarını yurtiçindeki ve yurtdışındaki tüm elektronik ticaret işlemlerine kapatması yönünde bir talimat vermiştir.

Söz konusu uygulama için BDDK tarafından altı aylık bir geçiş süresi verilmiş olup, talimat karar tarihinden itibaren altı ay sonra bağlayıcılık kazanacaktır.

Belirtilen geçiş süresi sonunda düzenlenecek olan bireysel banka kartı ve kredi kartları kart hamillerine, elektronik ticaret işlemlerine kapalı olarak gönderilecek olup, kart hamillerinin bu özelliği kullanmak istemesi halinde ilgili kart bankası ile iletişime geçmesi gerekecektir.

BDDK kararında yer alan talimatla ilgili geçiş süresinin sorunsuz tamamlanması için gerekli adımlar bankalarımızca atılmakta olup, kart hamillerinin bu konudaki soru ve talepleri için bankalarına başvurmaları gerekmektedir.

BKM / Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu’nun (BDDK) 16 Şubat 2017 tarih ve 7052 sayılı kararına yönelik soru-cevaplar:

Karar tüm kartları kapsamakta mıdır?
Bireysel müşterilere verilmiş tüm banka ve kredi kartları kapsam içindedir.

Kartlar hangi işlemlere kapatılmış olacak?
Kart sahibinin aksi yönde açık talebinin bulunmadığı durumlarda, bireysel banka kartı ve kredi kartları, yurtiçi ve yurtdışı sitelerden yapılan tüm elektronik ticaret işlemlerine kapatılacaktır.

Kartlar ile verilen ödeme talimatları (mail order, telefon order) işlemlere kapatılacak mı?
Hayır kapatılmayacak. Kartlar ile verilen talimatlar kapsam dışındadır. Yani kartınızı bu işlemlerde kullanmaya devam edebilirsiniz. Örneğin sigorta, BES, eğitim, aidat, gibi hizmet alımlarınız için kartınızdan verdiğiniz talimatlar varsa etkilenmeyeceksiniz.

Eğer bankamdan gelen yönlendirme doğrultusunda talimat vermekte gecikirsem ne yapabilirim?
Bankanızın size sunduğu kanallardan (internet bankacılığı, çağrı merkezi, mobil bankacılık, şube vb) talimatınızı güncelleyebilirsiniz.

Bankam henüz bana bu konuda bilgi vermedi, ne yapmalıyım?
Önümüzdeki günlerde bankanız size ulaşarak bilgi verecektir. Bankanızın yönlendirmeleri doğrultusunda ilerleyebilirsiniz.”

Bu düzenleme ile ilgili olarak BDDK’nın 15 Mart tarihli yaptığı basın açıklaması ise aşağıdaki gibi:

Basın Açıklaması
Çeşitli yayın organlarında Bankacılık Düzenleme Denetleme Kurulu’nun aldığı karar ile Türkiye’deki tüm kredi kartlarının 17 Ağustos 2017 tarihine kadar internet üzerinden yapılan alışverişlere kapatılacağı şeklinde haberlerin yer aldığı görülmüş olup, kredi kartlarının internete kapatılması söz konusu değildir. Tüm kredi kartları internete açık olup, vatandaşlarımızın menfaati gözetilerek alınmış bir karar ile ilgili yanlış anlamaların önüne geçmek ve kamuoyunun doğru bilgilendirilmesi sağlamak için aşağıdaki açıklamaların yapılması lüzumlu görülmüştür.

Gerek Kurumumuza yansıyan gerek Kurumumuz temsilcilerinin de katılımıyla toplanan Türkiye Bankalar Birliği ve Türkiye Katılım Bankaları Birliği Hakem Heyetleri gündemine taşınan şikâyetlerin önemli bir bölümünün, dolandırıcılar tarafından kandırılarak kart ve şifre bilgileri ele geçirilen vatandaşların bilgisi ve isteği dışında kullanılan bu bilgiler ile dolandırıcılar tarafından internet üzerinden yapılan işlemler üzerinde yoğunlaştığı anlaşılmıştır.

Günlük hayatında kredi kartını internet işlemlerinde kullanmayan, kartı ile internetten alışveriş yapılabileceğinin farkında dahi olmayan vatandaşların dolandırıcılar tarafından kandırılarak suistimal edilmesinin, zarara uğratılmasının önüne geçebilmek için Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu’nun 16 Şubat 2017 tarihli Kararı ile, verilmiş ve verilecek olan tüm kredi kartları için bankalara kart sahibinin kartının internet alışverişlerine açık olması talebe bağlı olma zorunluluğu getirilmiştir. Söz konusu Kararda mevcut işleyişi aksatmadan ve müşteri memnuniyetsizliği yaratmadan talep alma yükümlülüğünün yerine getirilebilmesi, bankaların sistemlerinin yapılan değişikliğe uyumlu hale getirilebilmesi için karşılıklı müzakere ile bankalara 6 aylık geçiş süresi verilmiştir. Bankalar kartların internet işlemlerine açık olması için talep alırken müşterilerinin kişisel bilgilerini, şifre bilgilerini paylaşmasını istemeyecektir. Bu yönde talepte bulunan kişilere karşı uyanık olunması, hiçbir surette kişisel bilgilerin ve şifrelerin paylaşılmaması gerektiğini belirtmekte fayda görülmektedir.

Kamuoyuna saygıyla duyurulur.”

Gelişmiş ekonomilerdeki düzenlemeleri bilmiyorum. Şu bir gerçek ki dijital dünyanın gelişimi ile birlikte bu alana yönelik bilinç düzeyimizi toplumsal olarak artırmamız gerekiyor.

BDDK’nın basın açıklamasındaki koyu ile işaretlediğimiz ifade buna ne kadar ihtiyaç duyduğumuzu gösteriyor:

“Günlük hayatında kredi kartını internet işlemlerinde kullanmayan, kartı ile internetten alışveriş yapılabileceğinin farkında dahi olmayan vatandaşların dolandırıcılar tarafından kandırılarak suistimal edilmesinin, zarara uğratılmasının önüne geçebilmek için Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu’nun 16 Şubat 2017 tarihli Kararı ile, verilmiş ve verilecek olan tüm kredi kartları için bankalara kart sahibinin kartının internet alışverişlerine açık olması talebe bağlı olma zorunluluğu getirilmiştir…”

Bu noktada herkese büyük bir sorumluluk düşüyor.

Yazımızı sektördeki farklı uzmanlardan görüş alarak zenginleştirmeyi planlıyoruz.

Farklı Görüşler

Avukat M. Gökhan Ahi
“Tüm yasal düzenlemelere rağmen, vatandaşın elektronik ticarete güvensizliği devam ediyor. Bunun sebebi, asılsız söylentiler ve kötü örneklerin daha çok haber konusu olabilmesi. Halbuki, elektronik ticaret ortamında, yüz yüze alışverişe nazaran tüketiciler daha güvende ve daha fazla haklara sahip. Bu düzenleme, her ne kadar iyi niyetli gibi görünse de yeni bir güvensizlik ortamı yaratacaktır. Kredi kartlarının tamamının internet alışverişine kapatılması, ilk başta bir karmaşa yaratabilir, bu zamanla düzelir. Ancak esas sorun, kredi kartını elektronik ticarete açmayan bir tüketicinin daha fazla güvende olduğu izleniminin yaratılmasıdır. Halbuki güvenlik açısından böyle bir fark yok. Örneğin elektronik ticarete kapalı bir kartla, mail order ve telefon order işlemleri yapılmaya devam edilebilecek. Herkes biliyor ki, mail order ve telefon order işlemleri çok daha fazla güvenlik açıkları barındırabiliyor ve daha fazla dolandırıcılığa konu olabiliyor.”

Seyhun Özkara, IdeaSoft Genel Müdürü
“Bu düzenleme, hiç internetten alışveriş yapmayan kart sahiplerinin korkusunu giderip risklerini minimize ettiği algısını oluşturacaktır. Kısmen de sonuç verecektir diye düşünüyorum. Diğer taraftan kredi kartını internet işlemlerinde kullanan ve günlük yaşantısına yerleştirmiş bireyler içinse bir seferliğine bir onay veya izin adımı atması anlamına geliyor. Yani bir defaya mahsus internetten alışverişlere açılması işlemi. Zaman daraldıkça bankaların sms’leri, internet bankacılığı, hatta son zamanlara doğru telefon bankacılığı veya call center onayı ile çözülecektir diye düşünüyorum. İşlem adedi seyrek bireyler içinse (yani senede iki-üç işlem) yapanların adaptasyonu biraz daha uzun olacaktır. Sonuç olarak 17 Ağustosta bu düzenleme yürürlüğe giriyor. Öncelikli olarak bankalar ve kullanıcılar o güne kadar ve klasik Türkiye vatandaşı davranışı olarak takip eden üç ay süre içerisinde büyük bir oranda uyum sağlamış olacağız diye düşünüyorum.”

TOBB E-ticaret Meclisi’nin BDDK’nın kararı ile ilgili yaptığı açıklamayı bu linkten okuyabilirsiniz.

Yazımızı güncellemeye devam edeceğiz…

Etiketler