Hedef Kitleniz Hakkında Bilgi Edinmenin 10 Yolu

Kaç işletmenin pazarlama yapacakları hedef kitle hakkında hiçbir fikri olmadığını bilseniz şaşarsınız. Satış müdürüne hedef kitlelerinin kim olduğunu sorarsanız tabi ki size verecekleri bir cevapları olacaktır, fakat aynı satış müdürü neden bu pazarın kendi hedef kitleleri olduğunu biliyor mu acaba? Peki bu pazarda karşılaşılan problemler neler? Bu pazarda güvenilen ve güvenilmeyen şeyler neler? Bu pazarı oluşturan bireylerin sevdiği, tiksindiği, korktuğu veya ilgi duyduğu şeyler neler?

Eğer hedef pazarınız hakkında derinlemesine bilgi sahibi değilseniz, elde edeceğiniz tüm istatistikler sadece yalın bilgiden ibarettir. Mesajlarınızın etkili ve markanızın dikkat çekici olmasını istiyorsanız, bir adım öteye geçerek müşterilerinizi daha yakından tanımalısınız. Peki bunu nasıl yapacaksınız? İşte size hedef kitlenizi nasıl tanıyacağınızı gösteren 10 yol.

1.Varsayımlarınıza Meydan Okuyun

Hedef kitlenizi değiştirmenize bile sebep olabileceğinden ilk adım çok önemlidir. Hiçbir şeyi farz etmeyin. Diyelim ki hedef kitlenizin orta yaşlı kadınlar olduğuna karar verdiniz. Neden? Daha da ileriye giderek vereceğiniz mesajın onları cezbedecek belli tarz ve yönlerde olduğunu varsayabilirsiniz.

Fakat iddianızı anektotsal kanıtlarla desteklemekten öteye geçmedikçe bunların hiçbiri garanti değil, bir işe yaramaz.

2.Başkalarının Bulgularından Öğrenin

En iyi ihtimalle bu giriş seviyesi bir pazar araştırmasıdır. Sizden önce bu işe girmiş pazarlamacılar tarafından yapılan bazı saha araştırmalarını, örnekleri ve fiziksel analizleri okuyun. Endüstri raportörleri, genel pazar araştırmacıları ve bazı durumlarda sosyologlar sizin için kaynak teşkil edecektir. Elinizdeki veriyi mümkün olduğunca güvenilir ve güncel olduğundan emin olana dek süzün.

3.Bir Müşteri Profili Oluşturun

Bir kere somut sonuçları oluşturmaya yetecek yeterince objektif veri elde ettiğinizde, bir müşteri profili üzerinde çalışmaya başlayabilirsiniz. Bu profil temel olarak hedef kitlenizin ortalama bir üyesinin tüm özellikleri sergileyen kurgusal bir karakterdir.

Mizaç, hassasiyet ve merak gibi eğilimsel faktörlerin yanısıra yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi ve gelir gibi somut faktörleri de dikkate alın.

4.Geniş Çaplı ve Katılımlı Anketler Düzenleyin

Şimdi varsayımlarınızı destekleme ve (yukarıda bahsedilen ikincil araştırmalardan ziyade) bazı temel araştırmaları yapma zamanı geldi. Geniş çaplı ve geniş katılımlı anketler düzenlemekle başlayın. Muhtemel hedef kitlenizi kapsayan en geniş kesimi ele alın. Sorularınız çoktan seçmeli olmalı ve size hedef kitlenizin davranış kalıpları hakkında somut bilgiler sunmalı.

“X sizin için ne neden önemlidir?” veya “X satın almanıza sebep olan en büyük neden nedir?” gibi ürününüz ve markanızla ilgili sorular sorun.

5.Küçük Çaplı Nicelikli Anketler Yapın

Geniş katılımlı anketinizi nicelikli bir anketle tamamlayın, elde edeceğiniz veri o kadar objektif olmayacaktır ancak hedef kitlenizin psikolojik karakteri üzerine daha detaylı bilgiye sahip olacaksınız. Hedef kitlenizi oluşturan küçük bir gurubu hedefleyin ve üzerine yorum yapabileceğiniz ucu açık sorular sorun.

Markanızla ilgili “Aşağıdaki ifade sizin için ne anlama geliyor?” veya “Bu görseli gördüğünüzde neler hissediyorsunuz?” tarzında sorular sorun.

6.Rakiplerinize Bakın

Rakipleriniz önceden bir saha araştırması yaparak harekete geçmiş olabilir. Eğer rakiplerinizin hedef kitleleri de sizinki ile aynı ise onların potansiyel müşterilerine yönelik olarak nasıl reklam yaptığından ve yazdıkları metinlerden bir şeyler öğrenmeye çalışın.

Eğer rakiplerinizin böyle bir çalışması yoksa, sizin marka veya ürününüz için fark yaratacak yolar arayın.

7.Diğer Gözde Ürün ve Hizmetlere Bakın 

Sektörünüz her ne olursa olsun hedef kitlenizin halihazırda kullandıkları ürün ve hizmetlere bakın. Bu markalar kendilerini nasıl konumlandırıyorlar? Hedef kitlelerine ulaşmak için kullandıkları pazarlama ve reklam araçlarında ne tür mesajlar veriyorlar?

8.Sosyal Muhabbetleri Dinleyin

Sosyal dinleme yazılımları ile birlikte hedeflediğiniz kitleye yönelik sosyal listeler kullanarak müşterilerinizin dijital âlemde neler konuştuklarını takip edin. En çok hangi gözde konu başlıklarını takip ediyorlar? Genellikle kiminle ve neden iletişime geçiyorlar?

Yine, hedef kitlelerine ulaşmakta başarılı olan başka markalara bakın.

9.Markanızla Olan İki Yönlü İletişimi İnceleyin

Yine sosyal dinleme yazılımlarını ve Google Analytics’i sitenize girenlerin davranışlarını incelemek için kullanabilirsiniz. Hedeflediğiniz demografilerin markanızla nasıl bir etkileşim içerisinde olduğunu ölçün. Sosyal paylaşımlar ve blog yorumları arasında kayıp mı oluyorsunuz? Bu veriyi hedefinize ulaşmak için ince ayar yaparken kullanın.

10.Büyümek İçin Kendinize Biraz Yer Açın.

Hedef kitlenizi hiçbir zaman tam olarak anlayamayacaksınız. Gerçekten bunu başardığınız bazı noktalarda hedef kitleniz evrim geçirecek ve siz onları tam da çözmüşken değişecek. Stratejinize nefes alacak bir alan bırakın ve daima hedef kitlenizi daha iyi anlamak için gayret sarfedin.

Bu metotlardan hiçbiri kendi başına hedeflediğiniz demografikler içerisindeki hedef müşteri kitleniz içerisinde “ortalama” bir müşterinizin mükemmel portresini vermez; insan toplulukları varsayımlarınızın tutması için fazlasıyla çeşitli ve fazlasıyla öngörülemezdir.

Bunun yerine, farklı kaynaklardan elde ettiğiniz bulguları toparlamanız ve çok yönlü bir şekilde bir araya getirmeniz gerekli. Bu noktadan itibaren bloglardan başlıklara oradan da eylem çağrılarına (CTA) kadar her şeyi daha iyi şekillendirebilecek ve hedef kitlenizi oluşturabileceksiniz.

Etiketler