Snapchat ve Instagram Neslini Yetiştirmek

Zaten karmaşık olan ergenlik dönemi sosyal medya ile daha da karmaşıklaşabiliyor.

14 yaşındaki kızım ve arkadaşıyla evimin arkasındaki derenin yakınında yürüyorduk. Önümde yürürken aniden birbirlerine eğildiler, ne dediklerini duyamadım.  Kıkırdayarak ağaçları ve sonra dereyi işaret ettiler. Sonrasında kızım bana dönerek “baba burada resmimizi çek.” dedi. Kızım bana iPhone’unu verdiğinde Instagram’ın ekranda açık olduğunu gördüm. Bu yüzden bunun sıradan bir fotoğraf olmayacağını biliyordum.

14 ve 12 yaşlarında olan kızlarımın Instagram’a koyduğu her fotoğraf uğraşlarla üretiliyor. Asla rastgele olmuyor. Pozu, fotoğrafın içeriği ve nasıl düzenlendiğine çok zaman harcıyorlar. En ufak şeyler bile planlanıyor. Hataya yer yok. Bu rutini o kadar çok kez gözlemledim ki, çekim yapmamı istediklerinde içimden bir of çekiyorum. Biliyorum ki fotoğrafın “mükemmel” olması uzun bir süre alacak.

İşte bu yüzden 20 dakikadır evimizin arkasında, onlar dikkatli bir şekilde ellerini kalp şeklinde yapmış mükemmel pozu verirken, ağacın arkadaki görüntüsünün doğru yerde olmasına dikkat ederek duruyorum.

Her Şey Beğeniler (Likes) İçin

Profesyonel Instagramcılar, profesyonel fotoğrafçılar, sanatçılar, modeller, bir anda büyüyen markalar ve büyük şirketler beğen butonunun değerli bir sosyal para birimi olduğunu biliyorlar. Yıllardır Youtube videoları ve blog yazıları, bu para birimini maksimize edebilecek Instagram fotoğrafı çekmenin doğru ve yanlış yollarını açıkladılar.

Ancak kızlarım için bu sosyal para birimi, lise dünyasındaki sosyal dinamiği etkilemekte. Ne kadar rahatsız olsam da, Beğeniler çocukların sosyal statülerini ve okuldaki popülaritelerini beliriyor.

Bu görüşe bilimsel yaklaşmak için firmamız ABD çapında bir düzine gençle konuştu. Sık sık Instagram’da fotoğraf yayınladıklarını, sonra Facebook, Snapchat ve diğer sosyal medya organlarına giderek arkadaşlarından Instagram’da yayınladıkları fotoğraflarını beğenmelerini istediklerini öğrendik.

Ayrıca, kısa bir süre içinde yeterince beğeni almayan fotoğraflarını Instagram’dan sildiklerini de röportajlarımızda sıklıkla duyduk. Görünüşe göre sadece birkaç beğeni alan fotoğraflar çocuklar için utanç sebebi ve onları silmeyi tercih ediyorlar. Bunlar bana kendi lise dönemimden silmek istediğim şeyleri hatırlattı. Görünen o ki dijital çağda bunu yapmak mümkün.

Instagram’daki sosyal para biriminin dinamiği ve bunun orta okul ve lisede sosyal statü olarak gerçek dünyaya yansıması çocuklar için kaçınılmaz. Ya servisi tamamen görmezden gelecekler ya oyuna dahil olup beğenileri kovalayacaklar. 90’lı yıllarda gençken zorlanıyorum sanıyordum.

Snapchat Farklı

Snapchat’in aldığı eleştirilere rağmen, onun eğlenceli doğasını takdir ediyorum. Gençler Snapchat’te takipçilerine sundukları içeriği gözden geçiriyor olmalarının yanında bunu daha az sosyal baskı ve stresle yapıyorlar. Ayrıca gençler sıkça Snapchat’in mesajlaşma özelliği ile tüm takipçiler yerine daha küçük gruplara paylaşım yapmayı tercih ediyorlar.

Bu nedenle, Instagram’ın ciddiyeti ile karşılaştırdığımızda kızlarımın yaratıcı ve eğlenceli taraflarını Snapchat ile göstermeleri daha kolay oluyor.

Gençler ve herkes, sosyal medyada yayınlanan içeriklerin sosyal etkilerini bilmelidir. Yeni nesil, Facebook’ta utanç verici bir şey yayınladıktan sonra işlerini kaybetmiş büyüklerin sosyal korku hikayelerine aşina. Ancak, kendi derslerini kendileri de alıyorlar ve bunlar ağır dersler olabiliyor. Çevrimiçi zorbalık ve utanç, gerçek problemler haline geldi.

Baskı Altında

İyi haber şu ki, gençler halka yayınladıkları içeriklerin sorumluluklarını almaya başlıyor. Kötü haber ise bunlar hakkında düşünmek zorunda olmaları. Okul hayatının halihazırda veriyor olduğu sosyal statü baskısına sosyal ağlardaki imajlarını eklemek daha fazla strese neden oluyor.

Bu nesli yetiştiren anne babalar olarak, çocuklarımız bu keşfedilmemiş sularda gezinirken onlara yardımcı olmalıyız. Ebeveynler, çocuklarının insan olarak değerlerini sosyal medya hesaplarıyla ilişkilendirmelerine izin vermemeli.

Umarım kızlarım birer kadın olarak kimliklerini; karakterleri, yetenekleri, kaliteli ilişkileri ve amaçlarını gerçekleştirme becerilerinde bulurlar.

Bu postun yazarı Ben Bajarin, analist ve danışmanlık grubu Creative Strategies’de davranışsal analiz ve araştırma merkezini yönetmekte.

Etiketler